hoe werkt een warm water kraan?

Hoe komt het dat de geiser precies weet wanneer die aan moet springen, en lopen er dan 2 leidingen naar iedere kraan? En waar komen die 2 dan samen? En hoe wordt de temperatuur bepaald, door meer koud water toe te voegen?
BVD

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
7.5K

Antwoorden (3)

Een geiser zal altijd aangaan bij het gebruik van warm water.
Hierbij zal hij het warme water tot een bepaalde maximum temperatuur verwarmen. Als je de temperatuur dus op zijn maximum wilt hebben zal er alleen water door de warme leiding gaan. Andersom gezegd is duidelijk dat bij koud water de warme kraan dicht blijft. Met lauw water zullen beide kranen open staan en gemengd water en dus gemiddelde temperatuur geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn twee leidingen beide met koud water, 1 daarvan gaat naar de geiser en t water loopt door een lange baan van spiraaltjes om opgewarmt te worden door de vlammen in t midden. Door de hoge temperatuur, de hitte van het ijzeren spiraal en de tijd dat t erdoor stroomt krijg je uiteindelijk heet water:) koud water komt direct, en daarom dus warm water wat later..:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De geiser weet wanneer het aan moet gaan door een membraam. Dit is een bakje met een rubber vel halverwege, en een héél dun en beweegbaar 'deksel'. Op dit 'deksel' rust een lichtgewicht pennetje. Als het water stilstaat drukt dit tegen het rubber. Het rubber drukt de ruimte erboven in. Hierdoor zet het 'deksel' uit drukt het pennetje een gastoevoer dicht. Als de warmwaterkraan wordt opengedraaid, drukt het water niet meer tegen het rubber. Het 'deksel' wordt niet meer uitgedrukt en zakt in. Hierdoor zakt het pennetje in en opent het de gastoevoer.

De temperatuur wordt bepaald door de snelheid waarmee het water door de geiser stroomt. Hiervoor is een 'waterkraan' in de geiser met een opening die niet helemaal afsluit. Hoe sneller het water door de geiser stroomt, hoe lager de temperatuur van het warmwater UIT DE GEISER.

De twee leidingen is in eerdere antwoorden verklaard.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik lees nu wat beter. Het eerste antwoord gaat over een geiser waar het warmwater uit de geiser direct met koudwater in de uitloop wordt gemengd. Dit is een keukengeiser waar het teostel boven de gootsteen hangt.

Het tweede antwoord is een 'ver weg' geiser. Er gaat altijd een koudwater (toevoer) NAAR en warmwater leiding VAN een geiser. Een warmwaterleiding gaat verder het gebouw in.