Er zit opeens een duif in huis, wat moet ik doen?

Er zit een duif bij mij in huis, hij is via de balkondeur binnen gekomen in de slaapkamer en zag dat mijn kat ergens naar zat te kijken toevallig en weet niet wat ze verder gedaan heeft en hoelang.
Maar mn vriend heeft de duif op gepakt en hij lijkt niet gewond maar blijft heel erg rustig op zijn hand zitten.We hebben hem in een reismandje met brood en water en dekentje gezet want hij maakte geen aanstalten om weg te vliegen.
Wat te doen?
Het is nu bijna half een.

Toegevoegd na 1 minuut:
ps hij lijkt niet gewond maar is misschien in shock?

Toegevoegd na 12 uur:
Inmiddels is het duifje weg, vanmorgen vroeg met reismandje en al op het balkon gezet, hij bleef nog een klein uurtje hangen en was daarna weg.
Maar nu zie ik de hele tijd een duif (ja ja hij lijkt het echt)beneden op de stoep hangen en mensen gewoon in de buurt laat e.d. T kan hem zijn maar ja heb de vogelopvang even ter info gebelt en zij denken dat hij tam is en bij ons in de buurt blijft gezien wij hem hebben gevoerd e.d.
De kwestie van het duifje laat me nog even niet los...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
18.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let op met in huis houden: duiven poepen vreselijk veel en vies.
Je kunt kijken of er een duivensportvereniging in de buurt is, die willen 'm misschien wel overnemen voor verzorging en vervoer naar de eigenaar.

Het beste antwoord

Duiven kunnen erg slecht zien bij matig licht. Indien je hem van het balcon af zou gooien is de kans groot dat je zou zien dat hij of te pletter valt of zich te pletter vliegt, ergens tegenaan.

Ik ga er van uit dat je dit experiment niet gaat proberen.

Zelf ook eens een duif in huis gevangen (dat was niet moeilijk want die bleef ook rustig zitten) en hem vervolgens op het balcon geparkeerd.

Toen ik diep in de nacht even ging kijken zat hij er nog steeds. Maar de volgende ochtend was hij vertrokken.
Wel met achterlating van een flinke fooi...

Mijn advies: zet hem lekker op het balcon. Mocht hij morgen nog niet gevlogen zijn, dan is hij echt moe, en zou je een bakje water en wat voer in zijn nabijheid kunnen zetten.
Indien het een jonkie is zou je een papje kunnen maken van wat oud brood en melk.

Je zou ook nog kunnen kijken of hij een scheur in zijn snavel heeft. Indien hij namelijk in shock zou zijn, doordat hij ergens tegenaan gevlogen is, dan is de kans op een scheur in zijn snavel wel groot.

In dat geval contact opnemen met de vogelopvang.

Succes er mee, en tof dat jullie je het lot van de duif aantrekken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi bedankt voor je adviezen.
Hij staat nu al een tijdje in de badkamer in een gesloten reismandje met luchtgleuven natuurlijk.
En ben net nog even wezen kijken en hij lag of stond te slapen gewoon alsof hij hier al jaren woont.
Maar dan laat ik hem vannacht wel even daar verder slapen en morgen idd het snaveltje nog even nakijken enzo.
Het lijkt een jong duifje misschien brengen we hem even goed naar de vogelopvang als hij zo rustig blijft.
Thanks!

Andere antwoorden (4)

hebben wij ook meegemaakt, ik zou het reismandje wara hij is zit buiten neerzetten en na een paar minuten kijken of hij er nog in zit of als hij weg is gevlogen. succes met de duif
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien de tijd, zoekt hij een slaapplek. 's Nachts zijn vogels snel een beetje de weg kwijt omdat ze niet kunnen zien in het donker. Wellicht gaa hij morgenochtend weer op pad naar huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja daar zit zeker wat in, mn vriend zegt ja dat is helemaal waar.
We laten haar nog ff bijkomen en morgen missch naar de vogelopvang als ze nog zo suffig is.
Dankje
Zat er geen brief aan? ;-)

Zoals al beantwoord , zet hem buiten in een mandje maar wel op een locatie waar er geen katten bij kunnen en hopelijk vliegt hij weer weg. Het kan ook zijn dat hij verzwakt is. Als hij een dikke krop heeft zal dit niet het geval zijn, maar goed dat je wat brood hebt neergezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hihi, nee geen briefje.
Maar mn vriend wil hem nog even binnen houden en morgen verder kijken.
Dankje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi dat jullie zorg dragen voor dat beestje! Goed om te lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mn vriend denkt dat het een jong duifje is.
Hij maakte ook eventjes zo'n jong vogeltjes soort piep geluidje.
Maar bedankt nog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw vriend of de duif? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hihi, beide;-)
Als hij een ringetje om heeft, kan het een postduif zijn. De eigenaar is dan heel gemakkelijk te achterhalen door het nummer op de ring in te vullen op een website (zie de bron). Die zal hem dan zo snel mogelijk komen ophalen, want postduiven zijn kostbaar. Sommigen in geld, maar allemaal in elk geval voor de eigenaar die er heel veel tijd in heeft gestoken om ze te trainen.

Een postduif kan soms uit koers raken, erg vermoeid zijn, en die zoekt dan een rustplek.

Heeft ie geen ringetje om dan weer buiten vrij laten, maar als het een wilde duif is denk ik niet dat ie zo handtam zou zijn. Lijkt me dus eerder een getrainde duif die van iemand is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We houden hem maar een nachtje, maar ik laat hem maar even in het reismandje en dan morgen kijken of hij een ringetje draagt maar volgens mij niet.
T is wel een schatje zo tam.
Of hij is helemaal in shock.