Wat kan ik het beste doen met mijn koelkast als ik een maand op vakantie ga?

Ik heb hem eens uitgezet toen ik een week ging... toe ik terugkwam was hij erg beschimmeld. Ik denk dat het het beste is om hem op een lage stand aan te laten staan. Maar tips zijn welkom! Dank je!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
26.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij gaat schimmelen als je de deur dicht laat, dus altijd deur open als je 'm uitzet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd, nooit de deur van een koelkast of vriezer sluiten bij uitstand, dan vraag je om problemen.

Antwoorden (6)

zoals je al zegt op een lage stand zetten... en je koelkast zo veel mogelijk leegeten??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets in de koelkast bewaren. Zoveel mogelijk alles opeten of weggeven. Rest weggooien. Na een maand is toch niks meer goed en een bedorven koelkast stinkt! Ontdooien en uitzetten. De deur op een kier laten staan.
Amadea
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Ik zou hem na het ontdooien wel schoonmaken. :)
Geadviseerd wordt om tijdens je vakantie (zeker als die wat langer duurt) je koelkast helemaal leeg te halen, het evt. diepvriesvak te ontdooien en droog te maken, en de deur van koelkast en diepvriesvak open te zetten (om schimmel te voorkomen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Opmerkelijk daarbij is de aanbeveling op de website om een koelkast die in werking is, altijd zo vol mogelijk te zetten. Letterlijk staat er:

Een volle koelkast gebruikt naar verhouding minder energie dan een lege. Vul desnoods lege flessen gewoon met water.

Dit geldt ook voor de diepvriezer: zo vol mogelijk! Vul desnoods de lege vakken of laden met krantenpapier. Te vol is echter ook niet goed: de lucht moet goed kunnen circuleren.
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat apart hè! Nog nooit van gehoord, hihi
Als je zo een amerikaanse koelkast hebt en je wilt niks weggooien dan kan je hem op Vacation Mode zetten en dan hou hij alle kou binnen dus zodra je op de knop drukt blijft hij in een soort van lage stand en alle kou blijft binnen waardoor hij tog op het zelfde temperatuur door koelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak de koelkast helemaal leeg en maak hem goed schoon met allesreiniger en water. neem hem vervolgens af met schoon water en azijn. Laat hem op een kier staan en trek de stekker eruit.
Trek als je weg gaat alle stekkers overal uit. Wekkers, magnetron, TV, stereo-installatie,modem voor internet enz.
Er zijn in huis behoorlijk wat apparaten die ongemerkt toch de nodige energie gebruiken. Alleen de stekker van de CV. ketel mag er niet uit, want de pomp moet nu eenmaal blijven lopen. Een vrieskast meestal ook niet, want die heb je niet zo snel leeggegeten.
Ook de krant kan je vaak tijdelijk stopzetten, als je hem niet op je vakantieadres laat bezorgen.
Heb je geen HR ketel maar een aparte CV ketel, dan kan je alleen al door de waakvlam 's zomers uit te zetten snel
€50,- besparen.
Op deze manier kan je flink besparen op energiekosten tijdens een hele maand loopt dat aardig op.
amc
12 jaar geleden
Uitzetten, deur op een kier. En thee doek over de deur heen hangen zodat hij niet dicht kan vallen