Hoe maak ik een poster die in een lijst komt te hangen goedkoop magnetisch zodat deze als magneetbord te gebruiken is?

Ik heb een wereldkaard gekocht van 185cm x 122cm en wil hiervan een magneetbord maken door deze magnetisch te maken. Gedacht is al aan plaatstaal maar dit is redelijk zwaar. Magneetfolie zou misschien kunnen, is dit zo? Maar dat is nogal duur. Misschien magneetverf? Iemand hier ervaring mee? Het geheel moet in een lijst van steigerhoutkomen te hangen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet het magnetisch worden of mag het gewoon van metaal worden zodat er magneten op blijven "plakken".

Antwoorden (4)

Magneetborden worden voornamelijk gemaakt van staalplaat verzinkt. Dat laatste geeft de behandeling aan die dat stuk metaal ondergaat. Anders gezegd is het een behandeling waardoor het metaal niet roest, maar ook magneetfolie is sterk genoeg om door het glas door nog voldoende kracht te hebben, om de magneet vast te houden, magneetverf heeft niet voldoende kracht, om door het glas heen, nog een magneet vast te houden. Een verzinkt staalplaatje is voordeliger dan de folie en valt het gewicht ook wel mee, wat altijd op te vangen is met een goede plug en bijbehorende schroef.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Mijn antwoord weggehaald, ik was vergeten dat er nog een glasplaat over moest
Als ik jou was zou ik magneetverf op de achterkant verven.
je moet de hele achterkant, tot in de kleinste hoekjes, verven met magneetverf.
dan zul je zien dat zowel de voorkant als de achterkant magnetisch word.
je kunt er dan magneetjes op plakken.
magneetverf is dan wel heel erg duur maar ze zeggen dat het heel lang meegaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet erg sterk magnetisch, hier was het een tegenvaller
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
www.paintdiscount.nl
Enkele lagen aanbrengen, door enige massa aan te brengen zal hieraan magneet kunnen hechten.
kan worden afgewerkt met willekeurige verf, hou er rekening mee dat wanneer er veel laagdikte overheen wordt aangebracht, het magnetisch vermogen afneemt. Kan dus alleen geprobeert worden, als er geen glasplaat over de poster wordt aangebracht, zelfs met dunne plexiglas lukt het al niet meer.
Je kunt het beste bij de ijzerhandel een plaat blik halen, en de poster hierop leggen of lijmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De afmeting maakt het volgens mij dat met name door de breedte volgens mij in 2 delen moet.
In tegenstelling tot de standaarden van houtplaten met een afmeting van 122 bij 244 hanteren ze als het goed is bij lichtere metalen platen 100 bij 225/250. In 2 delen hoeft ook geen probleem te zijn, want ik zou de plaat om hem lichter maar toch star te maken eerst op een plaat hout plakken. Hiermee is wellicht je steigerhout ook makkelijker te betimmeren.
Het metaal, of blik mag dan best dun zijn, echter is het wel handig om wat zwaardere magneten te kopen. (neem de gekochte magneten mee naar de ijzer (speciaalzaak) om het op resultaat te testen.

Wel zou ik de poster met iets van doorzichtig sticker-foley beschermd maken tegen vuil.
Frimu2