is het nu te vochtig om te schilderen?

ik ben buiten nog wat hout aan het verven met glansverf. Ik doe het midden op de dag als het zonnig is. Toch zeggen mensen dat het te vochtig is om te schilderen. Zal het verfwerk nu niet lang blijven zitten? Het ziet er verder goed uit...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Zo tussen 1 uur en 3 uur, zou het misschien wel gaan, als er tenminste een zonnetje is.
Echter de verf moet wel droog zijn, voor 3 uur, zo niet, dan zal de condens die later ontstaat, lelijke plekken veroorzaken op de verf.
Heb je watergedragen verf en is die niet voldoende droog, dan zal de condens de verf voor een deel weer oplossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap de min zonder motivatie niet Ed +
(oplossen zal niet zo snel gebeuren)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
had van de week nog met watergedragen verf geschilderd, maar een deel ervan is opgelost door de condens en er gewoon afgelopen.
Verf op terpentinebasis, kan natuurlijk niet oplossen, maar wel erg vlekkerig worden.

Andere antwoorden (3)

Als het hout goed droog is, is er geen probleem. Het duurt alleen wat langer voordat de verf droog is. Ik heb zojuist mijn bergingdeur + kozijn geschilderd. Zit er prima op.....
jc54
12 jaar geleden
Het is nog maar beperkt zonnig en het aantal zon-uren is waarschijnlijk niet meer genoeg om je schilderwerk goed te doen drogen voordat het weer vochtig wordt (avond en nacht). Bovendien mag je de meeste verfsoorten niet gebruiken bij temperatuur onder de 7°C. Ook die temperatuur wordt nu nog maar een paar uur per dag gehaald. Ik zou het 'laten liggen' tot het voorjaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet vooral ook rekening houden met kou, als het te koud is vloeit de verf niet goed. en krijg je dus een ongelijk resultaat, wat kan gaan boobbelen enzo.
Bronnen: