Hoeveel liter water spoelt men door het toilet in Nederland per dag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
35.6K

Het beste antwoord

Eén keer de wc doorspoelen kost 6 liter.

Gemiddeld gebruikt elke Nederlander 123,8 liter drinkwater per dag.
In onderstaand overzichtje kun je zien waar we dat water allemaal voor gebruiken.
Het gaat in dit overzicht trouwens om hoeveel water we gemiddeld per dag gebruiken. In het overzicht staat 35 liter omdat je natuurlijk meer dan één keer per dag naar het toilet gaat. Hetzelfde geldt voor de wasmachine. Eén keer wassen kost 86 liter. Maar de wasmachine draait natuurlijk niet elke dag, maar bijvoorbeeld twee keer per week. Gemiddeld kost dat dan 20 liter water per dag.

Bad / douche 46,5 liter
Wastafel 5,1 liter
Toilet doorspoelen per dag) 35,8 liter
Afwassen (hand / machine) 6,9 liter
Wasmachine 19,5 liter
Koken 1,8 liter
Koffie, thee, water drinken 1,6 liter
Andere dingen zoals auto wassen, tuin sproeien, ramen lappen 6,6 liter
totaal 123,8 liter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

9 liter per keer dus reken maar uit hoe vaak je naar de pot gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oude stortbakken gebruiken negen liter water per spoeling, modernere versies maar zes liter.

De meeste nieuwe stortbakken hebben een spoelonderbreker (ook wel spaarknop of spoelkeuzeknop genoemd). Daarmee kun je zelf kiezen hoeveel water nodig is. De knop bestaat meestal uit twee delen, maximale spoeling of de helft. De spoelonderbreker kan de spoeling stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet echt een antwoord op je vraag, maar wil het je toch niet onthouden. In brazillie word om waterverspilling te verkomen plassen onder douche aanbevolen.
Als één huishouden een keer per dag minder doortrekt, bespaart het 4380 liter water per jaar.
er wordt zelfs een reclame spotje op tv uitgezonden.
te zien op:

http://www.depers.nl/opmerkelijk/327297/Plassen-onder-douche-bespaart-water.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier zie je een duidelijk schema over het waterverbruik en dus ook o.a. Het toilet.

http://www.milieuennatuurcompendium.nl/indicatoren/nl0037-Waterverbruik-per-inwoner.html?i=3-126