Waarom moet je laminaat in de richting van de zon leggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.8K

Het beste antwoord

vaak wordt deze uitdrukking gebruikt zodat je de naden minder ziet. het is natuurlijk mooier als je zo min mogenlijk naden ziet. dus door het laminaat zo te leggen dat je de naden het minst ziet wordt "in de richting van de zon leggen" genoemd.

Toegevoegd na 48 seconden:
Dit wordt trouwens ook vaak bij behang gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik weet alleen dat je het in de lengte richting moet leggen. Lijkt je kamer groter.
Voor laminaat maakt 'richting de zon' niet uit volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ligt eraan wat voor soort laminaat je gebruikt. als je ze legt en je hebt duidelijke banen, dan de banen met de zonnestralen mee leggen om een grotere kamer te krijgen (natuurlijk niet echt, maar zo lijkt het dan :) ). verder is het met de lengte van de kamer mee leggen vaak het mooist.

waarom maakt het type laminaat uit? niet zozeer het type wel de 'print'. Als je een egale kleur hebt en je legt ze tegen elkaar en je ziet geen 'groef', dan maakt het niet zo heel erg uit, maar ook dan bij voorkeur met de zon/lengte van kamer leggen.

Het hoeft dus niet persé, maar wordt wel overal aangeraden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt simpelweg bedoeld in welke richting je werkt, niet in welke richting het ligt. Hetzelfde advies wordt gegeven voor parket en voor vloerbedekking.

De reden is simpel: werk je in de richting van het raam (dus de zon) dan heb je geen last van je eigen schaduw als je aan het werken bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo slim!:D +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen jammer dat het niet zo is. (lowie geeft hieronder het juiste antwoord)
In mijn laminaat zit ook hout verwerkt, dus deze 'werk ' door warmte en koud. Als je met de zon mee legt, heeft het ruimt om te werken en het ziet er mooier uit als je met de zon meelegt. De ruimte lijkt groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als voormalig parket en laminaat verkoper zal ik hier zeggen wat de fabrikanten als reden opgeven.

Ondanks dat machines steeds preciezer werken is het mogelijk dat er een dikte verschil ontstaat in het product.
Wanneer dit dwars op het licht gelegd wordt zullen er schaduw randjes ontstaan.

Tevens is het zo dat hoe meer patroon herhalingen, hoe groten de kamer optisch gaat lijken.
Daarom leg je het of in de lengte of diagonaal.
Wel wanneer mogelijk met het licht mee.

Diagonaal leggen versterkt het optische bedrog van een grotere ruimte.

Hoop hiermee enige duidelijkheid gegeven te hebben.