Kun je van bomen, en stammen die al 2 tot 3 jaar liggen en waar hier en daar paddestoelen en schimmels groeien nog haarhout maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Stammen van bomen mogen het eerste jaar na het omzagen best wel buiten liggen, in het tweede jaar moeten ze wel uit de regen, omdat anders het schors veel water gaat vast houden.
Ligt het hout al drie jaar buiten, dan neemt behalve het schors, ook het hout water op en begint te schimmelen, hierna verschijnen de paddestoelen die het hout "opeten".
Natuurlijk kan je ook dit hout nog wel gebruiken voor de kachel, maar na het zagen en kloven moet het wel een jaar binnen liggen om te drogen en binnen is niet in een schuurtje, maar onder een afdak waar het flink tocht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt allen! Ik ben bezig met een mooi drooghok te maken hier in Zweden. Dat gaat helemaal goed komen!

Andere antwoorden (1)

Kennelijk heeft het altijd flink nat gelegen, na zagen en kloven moet het nog minstens twee jaar drogen; die paddestoelen branden wel mee.