Zitten de kliko's standaard bij elk huis?

Of moet je die zelf kopen?

en stel je gaat verhuizen, moet je dan je kliko's doorgeven? of worden die opgehaald door de gemeente en krijg je nieuwe

Hebben ze in andere landen in Europa ook kliko's?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
3.2K

Het beste antwoord

Kliko's zijn eigendom van de gemeente. Die verstrekt ze (meestal) gratis. Er staat een nummer op en dat is verbonden aan het huis. Je mag ze bij verhuizing niet meenemen maar je moet ze overdragen aan of laten staan voor de volgende bewoners.
Niet bij elke woning is een kliko. Bij flat- en bovenwoningen is een kliko niet handig en daar zijn ze (meestal) niet te vinden. In wijken met veel beneden en bovenwoningen en huizen zonder tuin heeft men ook geen kliko. Daar gaat de vuilniszak nog op straat, of zijn er gezamenlijke containers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat ligt aan de gemeente waar je woont. Tegenwoordig werken gemeenten steeds meer met ondergrondse vuilnisopslag.
Normaal gesproken is het zo dat de kliko doorgegeven wordt door de vorige bewoners.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kliko hoort bij een adres, als je verhuist blijft hij staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons zit er in de kliko's een chip, en de code hiervan is verbonden aan het huis. Het is dus ook de bedoeling dat je bij verhuizing de kliko's achterlaat. Door de vuilniswagen wordt geregistreerd hoe vaak de kliko van elk adres wordt geleegd, je betaalt per keer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Kliko hoort bij een huis en als je verhuisd blijft hij achter. Bij ons hebben we er 3, 1 voor restafval, 1 voor papier en 1 voor groenafval.
Wij betalen een vast bedrag per jaar.
Vorig jaar waren op skivakantie in Sauerland en daar hebben ze die kliko"s ook.
Mijn dochter is pas verhuisd en trof bij haar nieuwe huis een kapotte kliko aan, na een telefoontje naar de gemeente kreeg ze gratis een nieuwe.