hoe leeg roven merelnest voorkomen?

wij hebben een merelpaar in de tuin. elk jaar begint het aan een nest en krijgt het jongen. na een of twee weken is het ineens afgelopen met het voeren. ga je kijken dan is er geen ei, geen jong en het nest ligt uit elkaar. zou dit een eekhoorn kunnen zijn? kan een merel zich daar niet tegen verweren? hoe kunnen wij die merel helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
10.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zou het een eekhoorn zijn? Zijn dat vleeseters?

Het beste antwoord

Gewoon met rust laten als er katten in je tuin komen alleen nog meer aandacht .
Je schrijft dat dit al vaker gebeurt elk jaar weer?
zou ze weghalen van de plek waar ze een nest gaan bouwen misschien vinden ze dan een beter plekje .
Is leuk eerst om na te kijken pa en ma druk met bouwen nest maar daarna drama ik zou er niet meer aan meewerken beter plekjes genoeg!
Ene geef niet alleen de kat de schuld!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag in het broedseizoen nimmer een nest verplaatsen. Het verplaatsen van een nest kan je komen staan op een boete van ongeveer 2.500,00Euro, niet alleen de vogel maar ook de broedplaats is beschermd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel even lezen ik zei met rust laten.
en als je ze elk jaar hebt op tijd weghalen als ze nog bezig zijn met bouwen voordat er eieren in zitten.

Andere antwoorden (2)

Om te beginnen moet je er voor zorgen dat er geen loslopende katten in uw tuin komen, dat is de enigste manier waarop u daadwerkelijk de merel helpt.

Zijn het geen katten die in uw tuin komen kunt u het beste helemaal niets doen en de natuur zijn gang laten gaan, door expliciet dat nest te gaan beschermen veroorzaakt u een teveel aan merels in uw woonomgeving en zorgt u ervoor dat een ander dier onvoldoende te eten krijgt met alle gevolgen vandien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Het enig juiste antwoord, +
Ook eksters en kraaien moeten eten, en een merels heeft soms wel drie legsels per seizoen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat te denken van een gaai. Deze zijn ook liefhebbers van dergelijke eitjes.
Rieneke1
10 jaar geleden
Jazeker lusten die wel een eitje, of zelfs een jong.
Helaas zie ik die prachtige vogels hier niet zo vaak.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
pfft eksters...ik rij ze niet meer dood omdat JIJ me dat gevraagd hebt Rieneke...maar ja. Die eksters in veenendaal, hij moorde gewoon het nestje met merels uit, maar vrat ze niet op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan is die nest een bedreiging geweest voor de ekster. Dieren zijn rare wezens maar doden niet uit plezier.
Rieneke1
10 jaar geleden
Voldy, blij dat ik je heb kunnen overtuigen! Maar dat de ekster de jongen niet heeft opgegeten, moet een oorzaak hebben gehad.
Ze moorden niet uit moordlust oid.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
De ene dag zaten de jonge vogeltjes er nog in. De volgende dag lagen ze alle 3 dood in de tuin, we hadden die ekster al een paar keer weg gejaagd, maar ja, je bent niet altijd thuis. Ze lagen alle 3 dood in het gras. Niemand in de buurt had katten. Later kwam die ekster weer terug en heeft hij ze versleept. 1 hing zelfs boven in de boom. Hij heeft ze later nog een keer verplaatst maar niet opgegeten.
Het zal hoogstwaarschijnlijk wel een kat zijn die het nest leegrooft. Als het nest in een boom zit dan kun je een stuk van de stam bekleden met een materiaal waartegen een kat niet kan opkruipen, bijv. harde kunststof of blik, zodat de kat geen grip meer heeft. Zit het nest in de struiken, dan kan je alleen maar de kat wegjagen, als je die toevallig ziet. Verder zal er weinig aan te doen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een kat kan het niet zijn, een eekhoorn zien wij heel vaak. maar zou het ook een ekster kunnen zijn? of eten die alleen eieren?
Rieneke1
10 jaar geleden
@tilborgs, als het geen kat is, ga dan maar uit van kraai of ekster.