hoe moet ik mijn Oostenrijkse hanggeraniums overhouden deze winter?

ze hangen nu nog in de bakken buiten (25 stuks) en ze hebben het zo mooi gedaan dat ik ze niet weg kan mikken of dood wil laten vriezen. (dat hebben ze niet verdiend) ;-)

mijn schuur is niet koud vanwege de verwarmingsbuizen die erdoorheen lopen (flat)

maak ik kans, of moet ik een koelere plek voor ze zien te vinden om ze onder te brengen?

ik wil ze in emmers zetten zodat het het wat handzamere formaten zijn om te verslepen.
moeten ze in andere grond? moet ik ze terugsnoeien? hoe vaak moeten ze water? wanneer kunnen ze weer naar buiten (ga er even van uit dat ze het overleven)

kortom: hoe pak ik dit stap voor stap aan en wat zijn de do's and dont's?

(Ed, zijt gij daar toevallig?) ;-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
27.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ohw een plek is wel te vinden hoor.
het gaat me vooral om info hoe en wat te doen (zie vraag/toelichting)

Het beste antwoord

ja ik ben er toevallig.:-)
Zonder een hobbykasje te hebben is het eigenlijk erg moeilijk ze goed over te houden.
Zeker kan je ze wel overwinteren, je knipt ze voor de helft af en zet ze op een vorstvrije plaats neer.
Maar zo in Februari, komen de problemen, als de temperatuur boven de tien graden uit komen, willen de planten gaan groeien.
Door te weinig licht, gaan de planten rekken, dus maken ze te lange en te tere blaadjes en stengels.
dan zit je nog met 10 weken dat je ze binnen moet houden.
is het dan eindelijk zover, dan zijn je planten geen zonlicht gewend, veel te lang en geen knoppen.
Buiten gekomen verbrand alles door het zonlicht en moet de plant eerst helemaal overschakelen naar nieuw buitenblad, om pas daarna te gaan bloeien.
Met een beetje geluk is dat eind julli, begin augustus.

Ook kan je de planten overwinteren en ze pas afknippen als ze naar buiten gaan, maar ook dan duurt het wel 2 maanden voordat ze gaan bloeien.

Heb je een kasje, dan is daar veel meer licht en kan je prima planten kweken en ze zelfs in bloei hebben als ze naar buiten gaan.

Ik zou ze dus maar buiten laten staan, met een beetje weer bloeien ze tot begin dec.
En volgend jaar nieuwe kopen.

Toegevoegd na 27 minuten:
het probleem zit hem dus niet in het overwinteren, maar wat je gaat doen als ze te vroeg uit lopen.
Vind je het niet erg dat ze pas eind juli gaan bloeien, dan is dat ook niet erg.
Kijk maar naar je Geraniums, die een tijdje binnen hadden gestaan en niet meer wilde gaan bloeien, pas in het volle licht gaan ze weer knoppen vormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
jaaaa, daar ben je :) dank je wel voor het antwoord en de uitgebreide info. het zijn idd planten die aan het licht moeten wennen heb ik ondervonden.
maar met je tips ga ik het er op wagen ......eigenwijs als ik ben ;-) en mocht het niet lukken, dan bezoek ik volgend jaar de geraniummarkt voor een verse én compact bloeiende nieuwe lichting geraniums. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hoor dat kan heel goed als er maar voldoende daglicht is, maar daglicht binnen wordt bijna altijd overschat, omdat er in de ochtend een aantal uren wel licht is, maar niet voldoende en dat heb je in de namiddag ook vaak.
Dan zien ze wel het zonnetje binnen komen midden op de dag, maar dat is te kort en maar vanaf een kant.
Ik heb sinds vorig jaar een kasje, en al mijn planten die ik eerst elders binnen moest overwinteren, overwinteren nu in dat kasje en pas dan zie je het grote verschil, vooral op het moment dat de planten in het voorjaar naar buiten gaan en er vrijwel geen groeistilstand meer is.
Mijn grote Brugmansia, stond nu in eind mei met 26 bloemen te bloeien!!
Normaal was dat begin augustus en mijn geraniums leken wel van een tuincentrum te komen, zo mooi.

Andere antwoorden (2)

Geraniums kunnen zeer makkelijk overwinteren. Vroeger hadden we ze in een onverwarmde niet gebruikte ruimte staan. Zo koel mogelijk, maar wel ruim boven het vriespunt. Je schuur is prima, mits er licht is.

Pak de bakken gewoon op een tafel naast elkaar. Een keer per week een klein beetje water. In het voorjaar als de winter begint te verdwijnen (maart, april) en de temperatuur in je garage op gata lopen, haal je de planten voorzichtig uit de bakken. Vul de bakken met nieuwe aarde. Snoei de planten (Alle afgestorven delen weg halen, eventueel lange sprieten inkorten) en plant de geraniums weer in de bakken. Met toenemende warmte meer water geven. En zodra de vorstperiode voorbij is weer buiten zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop van die piepschuim bakken. Doe ze daar in, deksel van piepschuim er op.
Ik doe ze zelf al jaren in een (kapotte) vrieskist.