Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je een Asparagus kamerplant, in de tuin planten?

De plant staat al 2 jaar binnen en begint wat bruin aan de onderkant te worden, dus voor de sier (binnen) wil ik hem niet meer maar wel om van te knippen voor boeketten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
4.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

je kunt hem in je tuin planten, maar de winter zal hij niet overleven.
het is een sterke plant, maar stevige vorst overleeft hij niet.
heb het uitgeprobeerd, dus ik spreek uit ervaring.
(Lees meer...)
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ka geen enkel probleem. Is ook een buitenplant. In het begin veel water geven anders overleeft hij het slecht, maar zeker mogelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het uit mijn hoofd niet durven zeggen, maar omdat het familie is van de lelie-achtigen (en natuurlijk de gewone asperge) zou je zeggen dat je een goede kans hebt. Maar niet alle planten uit één familie gedragen zich hetzelfde, en ik geef je slechte kansen dat de plant ook daadwerkelijk winterhard is. Het maakt ook nog wel eens uit of een plant van kleins af aan gewend is aan hoge temperaturen of al jong is 'afgehard', maar het specifieke ras is belangrijker.

Het is trouwens een plant die je veel moet sproeien naast water geven om mooi groen te houden.

Als je hem echt niet meer in de kamer wilt en ook elders in huis geen goed plekje kunt geven (logeerkamer ofzo), zou je in plaats van weggooien hem kunnen proberen als kuipplant / orangerieplant te houden ; dus in een pot, en 's winters naar binnen om te overwinteren. Zomaar in de tuin graven zou ik je afraden, tenzij je het risico wilt nemen natuurlijk.

Tegenwoordig doen 'tropische' planten het soms verrassend goed in de tuin - en een sierasperge mag je eigenlijk niet echt een tropische plant noemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens nek je een asparagus eerder met te warme / droge lucht dan met koele vochtige ; reden waarom veel planten de eerste winter in huis niet vaak overleven. Dat is vaak wel een indicatie dat ze het buiten wel willen doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal waar Marleen, heb dat vorig jaar ook gedaan, maar heeft veel zorg nodig,een tijdje niet gesproeid en nat gehouden regen van gele blaadjes en dood. een + voor je antwoord.
Een asparagus heeft ondergronds dikke vochthoudende wortels o.i.d.
Het lijkt mij daarom sterk als die plant tegen stevige vorst kan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
idd, +

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding