als een dikke boom omvalt wie is dan de verantwoordelijke voor schade aan derden?

Ik bedoel dan stel je hebt een dikke eik staan deze breekt door een echte zware storm af beland bij de buren tegen het huis aan wie is dan verantwoordelijk voor grote schade? Of is er een bomen verzekering?
Meestal is een boom ziek maar als dat NIET het geval is wat dan?

8 jaar geleden
in: Tuin
1.4K
Ritsuka
8 jaar geleden
Staat de boom in eigen tuin of gemeentegrond?
molenaar
8 jaar geleden
Nou bedoel meer als algemene vraag was hier is benieuwd naar
tinus1969
8 jaar geleden
Vziw de eigenaar van de boom.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als de eigenaar aan zijn zorgplicht heeft voldaan niemand. Meestal keert een verzekering wel uit. Voor normale bomen houdt dat in dat je ze elke 5 jaar laat inspecteren, voor bijzondere gevallen elk jaar.
Doe je dat niet dat wordt je als eigenaar verantwoordelijk en dekt een verzekering niks. http://www.bomenrecht.nl/schade-door-een-boom/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jackd wil je dit als antwoord plaatsen? Dan kunnen mensen in de toekomst meteen zien wat het beste antwoord was op deze vraag
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ok, antwoord van gemaakt en wat uitgebreider want stormschade is weer een geval apart.

Het beste antwoord

Stormschade is een geval apart:
https://www.unitedinsurance.nl/wie-is-er-aansprakelijk-bij-stormschade.php
"Als er sprake is van windkracht 10 of meer, dan kun je stellen dat er sprake is van extreme omstandigheden. Daar hoef en kun je als eigenaar van een boom of een gebouw geen rekening mee houden."

Maar ook dan blijft het volgende gelden:

Als de eigenaar aan zijn zorgplicht heeft voldaan niemand. Meestal keert een verzekering wel uit.

Voor normale bomen houdt dat in dat je ze elke 5 jaar laat inspecteren, voor bijzondere gevallen elk jaar.
Doe je dat niet dat wordt je als eigenaar verantwoordelijk en dekt een verzekering niks.

http://www.bomenrecht.nl/schade-door-een-boom/