Wat is het verschil tussen een taxus en een buxus?

Ik wil graag een groene heg plaatsen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
9.2K

Het beste antwoord

Een taxus is een conifeer, heeft platte naalden en krijgt rode bessen. Het bijzondere van de bessen is dat het vruchtvlees eetbaar is en de pit dodelijk giftig. Ook de rest van de plant is giftig. Hij wordt wel veel in tuinen gebruikt.
De buxus is een loofstruik, die veel voor heggen en heggetjes gebruikt wordt, en ook in allerlei vormen geknipt wordt, val bol tot kip en konijn. Er zijn veel verschillende soorten, maar de bekendste is die met kleine blaadjes.
Ik denk dat als het je om een rechte, strakke heg gaat, dat een buxus dan het geschiktste is. Een taxus kun je ook als heg gebruiken, maar is vaak wat ruiger, wat natuurlijk ook best mooi kan zijn. Je moet dan wel uitkijken met kleine kinderen, maar ook met huisdieren, vanwege het gif.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een taxus wordt in de regel veel hoger dan een buxus.
De taxus kan giftig zijn.
Beide laten zich goed snoeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plaats een taxus nooit in te natte ondergrond!
Buxus kan wel vochtige grond verdragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buxus heeft groene ronde blaadjes, Taxus groene langwerpige blaadjes. Laatste is veel beter geschikt voor het bekomen van een mooie groene haag. Er komen tevens rode vruchtjes aan. Opgelet, Taxus meg niet gegeten worden door dier en mens !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Taxus, of wel venijnboom, is eigenlijk een echte boom.
Hij kan als boom, wel 3000 jaar oud worden en 10 tot 20 m. hoog
Het is een kegeldragende plant, ofwel een conifeer.
Het groen ervan, is vooral voor paarden dodelijk.
In veel tuinen geeft hij de eerste jaren vaak problemen met de groei, te natte grond in de winter is funest voor hem, ook houdt deze conifeer niet van kleigrond en droogte in de zomer.
Voordeel is dat deze Taxus zeer lang mee gaat als haag, zich uitstekend laat snoeien , geschikt voor lage en hoge hagen en volkomen winterhard is.

De Buxus houdt juist wel van kalkrijke kleigrond, laat zich ook uitstekend snoeien, maar is niet echt geschikt voor een flinke haag, want het is in de hoogte een trage groeier.
Voor lage haagjes is hij wel zeer geschikt.

Beiden kunnen in de zon en de schaduw uitstekend groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Taxussen zijn coniferen (met naalden) en buxussen heesters (vooral te zien in haagvorm).
Buiten dat zijn het natuurlijk twee totaal verschillende planten die toevallig allebei zeer geschikt zijn om te snoeien en dus in hagen te gebruiken, waarbij de buxus iets beter in model te scheren is dan de taxus.
De buxus is wat minder geschikt om in de volle zon te plaatsen. Dan kun je beter de taxus gebruiken.
Waar je ook rekening mee moet houden is dat de pitjes in de bessen van taxussen erg giftig zijn. De Nederlandse naam van de taxus baccata (de meest voorkomende soort hier) is niet voor niets venijnboom. Het vruchtvlees zelf is daarentegen goed eetbaar en lekker zoet. Als je kleine kinderen, vee of paarden hebt, kan je die beter niet bij de taxus laten komen.
Verder is het vooral een kwestie van smaak en locatie. Zie ook de bronnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'vooral een kwestie van smaak' grappige woordkeus in deze context!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Zoessie: hmm, zo had ik 'm nog niet door...
ze zijn alle bei groen blijvend, taxus groeit langzamer dan buxus, prijs verschil is ook enorm buxus is goedkoopst, taxus is giftig voor huisdieren, dus goedkoop en mooi(eventueel in vorm te snoeien) en snel een mooi tuintje is dus de buxus