Onkruid bestijding in gazon ?

Wanneer ( in welke maand ) kan ik het beste met de onkruid bestrijding in het gazon ( veel sterkruid en klaver ) beginnen ? Heb halverwege november op aanraden al organische kalk mestkorrels gestrooid , welke al ingeregend en opgenomen zijn denk ik . Het gazon is ongeveer 250 v.k.m. groot , en zit niet geheel vol met onkruid . Opvallend genoeg is dit de laatste 4 jaar steeds erger aan het worden . Welk middel kan ik het best nemen , en kan dit preventief ook op het nog goede bestaande , en afgelopen zomer nieuw ingezaaid gazon gebruikt worden ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
4.5K
burgos
12 jaar geleden
Ja dat kunnen ze nu wel zeggen geen gif in je tuin maar die mensen wonen waarschijnlijk op een flat,Als je het gazon netjes wil houden zal je toch een keus moeten maken,
En dat is toch onkruid bestrijder,daar ontkom je niet aan.
Nou blijft het verschrikkelijk moeilijk hoor het netjes te houden.Ik doe er echt van alles aan, mest, kalk, omkruid bestrijder,verticuteren enz,enz,maar het is nooit echt naar m,n zin,je moet er op een gegeven moment in berusten,dat het gras bij de buren mooier is, ha ha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij buren hebben zelf opvallend genoeg ook steeds meer last van klaver en sterkruid in hun gazon !
burgos
12 jaar geleden
Ja die rotzooi waait overal heen.
Is bij je andere buren het gras
dan mooier ha ha

Het beste antwoord

Als je werkelijk Hippurus vulgaris (sterkruid) in je tuin hebt dan is je tuin wel erg nat want die groeien in vijvers en poelen.
Goede drainage zou dan de oplossing zijn om die kwijt te raken.
Klaver geeft aan dat je weinig stikstof gebruikt, als je die weg wil hebben meer stikstof gebruiken.
Wil je toch bestrijdingsmiddelen gebruiken, het middel MCPA moet je dan gebruiken zodra het gras weer begint te groeien (april mei).
Dit kun je ook gebruiken op nieuw ingezaaid gras zodra het boven de grond is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allemaal waardevolle informatie , dank je .

Andere antwoorden (2)

Warschijnlijk schiet je niet zo veel op met eindeloos gif in je tuin strooien, en met verantwoord tuinieren heeft het al helemaal niks te maken. Onkruidverdelgers moet je gewoon NIET in je tuin willen hebben ; je kunt beter zorgen dat de grasmat gezond is. Niet alleen door bemesten, maar vooral ook door regelmatig maaien en verticuteren (beluchten). Met een tuin van dat formaat heb je daar echt een machientje voor nodig (hoeft niet per se elektrisch trouwens).
Zorg ook dat je na het maaien altijd goed het losse gras verwijdert.

Zelfs de meest verwaarloosde grasmat krijg je weer goed door een liefdevolle verzorging - en eventueel wat bijzaaien op kale plekken. En hoe dan ook, aan een beetje handwerk ontkom je nu eenmaal niet. Maar dan loopt het ook niet snel uit de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens marleen ! Doe ook alle moeite om het goed bij te houden , en dus netjes te houden . Gebruik ook liever geen bestijdingsmiddel , maar nu kom ik toch iets aan het gebruiken vrees ik , omdat het handmatig verwijderen van het onkruid tussen het gazon geen doen meer is . Ook wordt er ieder voorjaar geverticuteerd , wanneer de groei weer begint .
Sterkruid ken ik niet, ik gok dat je een mos bedoelt. Kalk kan dan wel wat helpen, maar neemt de oorzaak niet weg: dat je gazon te nat is en te beschaduwd.
Verticuteren verwijdert een deel van het mos. Van oktober tot april kun je je gazon bestrooien met een heel dun laagje goede tuingrond, als je op zandgrond zit, of met een dun laagje zand als je op klei zit.
Besef goed dat een strak groen gazon een volstrekt onnatuurlijk 'landschap' is en dat je dus heel hard zult moeten werken als je dat zo wilt houden. Zorgen voor genoeg water maar niet teveel, vaak genoeg maaien op de juiste hoogtes, maaisel of geheel versnipperen of afvoeren, onkruid handmatig verwijderen.
Overhangende bomen en struiken die 'nadruppen' na regen maken het probleem nog erger, net zoals belopen van het gazon.
Dat het probleem de laatste jaren steeds erger wordt is logisch als je niets aan de ondergrond doet: die slempt steeds verder dicht, waardoor de waterafvoer lastiger wordt, waardoor de bodem verder verdicht, enzovoorts.
Zo maak je een een vochtige bodem, waarop mossen zich prima thuisvoelen. Klaver kan overal groeien dus die grijpt dan ook zijn kans.

Je kunt twee dingen doen. Je legt je erbij neer dat je niet uitsluitend gras in je gazon hebt staan.
Of je pakt het aan, afhankelijk van hoe erg het is moet je het hele gazon 'openprikken' zodat de dichte ondergrond doorbroken wordt, of je moet het hele gazon op de schop nemen, de grasmat verwijderen, de grond minimaal twee steken diep omspitten en vervolgens graszaad of -zoden strooien/neerleggen die voor jouw specifieke omgeving geschikt zijn.
Is het afwateringsprobleem heel erg, dan zou je nog een drainagesysteem kunnen aanleggen, maar dat zou ik pas doen als je echt aanwijzingen hebt dat ook na een goede spitbeurt het water nog pal onder het oppervlak staat.

Alleen nieuw inzaaien op een grond waar een onderlaag zit die dicht is levert je niets op, zoals je nu zelf merkt :-(

Succes!

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog een mooi antwoord: http://www.goeievraag.nl/vraag/klaver-gazon.13133
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor de waardevolle informatie , en de verwijzing naar die link van GV , ook waardevol .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je voor de verwijzing, scheelt weer typen. ;-)
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb je antwoord nog wel even geplust daar ;-)