Ik zou nog even wachten. Het is niet zeker, dat het niet meer gaat vriezen. Zeker nachtvorst kan nog komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je wachten, wat kan er gebeuren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige planten moet je niet snoeien voor de vorst, omdat dat de plant kan beschadigen. Aangezien de vraagsteller vraagt of het te vroeg is ivm de vorst, neem ik aan dat het een plant is die je niet voor de vorst mag snoeien.
Dat ligt eraan wat je wilt snoeien. Als je bijvoorbeeld bomen wilt snoeien ben je al aan de late kant. Maar over het algemeen kun je nu wel gaan snoeien, ook al is er nog wel kans op vorst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan wat je snoeien wilt. Voor de vlinderstruik b.v. Is het nu de laatste maand dat je kunt snoeien voor ie uitloopt. Elke struik, plant, boom is anders. Volgens mijis de richtlijn: Vroege bloeiers in het najaar snoeien, late bloeiers in het voorjaar snoeien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou alles nog niet terug snoeien tot de lengte die je wilt hebben. Je hebt kans dat, als er nog vorst komt, de plant of struik "invriest". Om de tuin enigzins een opgeruimd aanzicht te geven, kan je wel vast een stuk terug snoeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna alle bomen en struiken kan de in de winter snoeien,zolang het geen 10 graden vriest.
Een paar soorten vanaf half maart, maar dat is het al bijna en aangezien er geen strenge vorst meer verwacht wordt, kan je nu dus ook al de rozen en de vlinderstruiken snoeien.
Te laat is het nu voor de kiwi, druif, berk en esdoorn.
Een beetje vorst is geen enkel probleem, mocht die nog komen, pas meer dan 10 graden vorst is een probleem, maar komt bijna niet voor, zeker niet als het geen winterweer meer is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van alle anwtoorden is die van Eddijst het meest zinnige. Toch heeft hij een duimpje-naar-beneden.

1) Over het algemeen kan het hele jaar worden gesnoeid. Dat men het veelal in de herfst/winter doet, heeft vnl. te maken met het verdelen van het tuinwerk.
2) Voor sommige planten en bomen geldt echter dat men ze het best in de late herfst tot het heel vroege voorjaar kan snoeien, i.v.m. de op gang komende sapstromen en de gewenste nieuwe jonge groei. Een druif snoeit men daarom voor eind december. Een walnoot voor midden zomer, omdat die langzaam herstelt.

Kortom: er kan altijd worden gesnoeid en soms op specifieke momenten voor specifieke planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals al gezegd nu snoeien,een vlinderstruik is erg makkelijk .Gaat bijna nooit verkeert ,ikzelf snoei ze zelfs nog na de bloei en dan weer bloemen.Van de struiken/bomen die in het voorjaar bloeien moet je nu afblijven.En bomen ik kijk wat ze doen bij de plantsoenen dienst,ook met de rozen.