Hoe bestrijd ik permanent vliegen in de kruipruimte?

Na een lekkage van het riool, een paar jaar geleden, zitten er vliegen in mijn (overigens: droge) kruipruimte: kleine hartvormige zwarte vliegjes, beetje trage beestjes. Nu de temperatuur oploopt, komen ze naar buiten, in keuken en toilet. Ze kruipen door de allerkleinste kiertjes.
Ik heb enkele keren een bus insectengif leeggespoten onder de vloer, en met een föhn het spul flink verspreid.
Dat hielp een maand of twee, en dan komen ze weer terug. Kennelijk blijven er eitjes uitkomen.
Wie weet een meer permanente bestrijding? Zouden mottenballen bijvoorbeeld langer soelaas bieden? Bestaat er ander spul dat lange tijd werkzaam blijft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
14.8K

Het beste antwoord

Dit is waarschijnlijk de motmug.
De bestrijding van deze vliegen:
Eerst moet men de bron opsporen en die verwijderen. Als extra maatregel kunt u de plaats waar het organisch materiaal heeft gelegen afdekken met 20cm zand,
mocht dit niet lukken omdat de kruipruimte daar te laag voor is, dan moet men de plaats van het materiaal goed schoonmaken.
Als het na deze behandeling niet weg gaat, kun je ook professionele bestrijding laten uitvoeren in uw kruipruimte om hier definitief een einde aan te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig, dat is 'm.
Ik heb maanden zitten speuren naar welke vliég het is, maar het is dus de motmug! Dit helpt me al een heel eind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe heb je dat gevonden?
Geweldig! +1

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat alleen professionele hulp nog kan baten (en dan bedoel ik geen psychiater).

Is het geen idee om een tijdje zo'n neon lamp in de kruipruimte te zetten (misschien niet mogelijk vanwege stroom).

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
VLIEGEN
Algemeen: Aangezien de generatietijd van een vlieg kort is en er veel nakomelingen zijn, resulteert de selectie met insecticiden in een snel optreden van resistentie.

Met bovenstaande in gedachte kan je beter een kolonie spinnen in de kelder zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom niet zo'n blauwe lamp. Dan worden ze bij impact geëlectrocuteerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vliegen hebben vocht en voedsel nodig.
Als er een van deze twee ontbreekt, zijn er geen vliegen.
Dus moet er ergens toch vocht zijn?
Vliegen leggen eitjes en daaruit komen larfjes en deze moeten flink veel eten voordat ze weer verpoppen en weer vlieg worden.
Het blijft dus erg vreemd dat je nog steeds vliegen hebt.