Waarom is er in veel huizen de keuken aan de zonkant

Plaats van de keuken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet zo.

Het beste antwoord

In de meeste van de doorzonhuizen uit de jaren 70, zit de keuken naast de huiskamer en in het verlengde van de voordeur. Als je kiest voor een tuin op het Zuiden, dan zit je keuken automatisch aan de zonkant.
In de jaren 80 zijn er veel huizen zo gebouwd, dat de keuken aan de kant van de straat zat, rechts of links van de voordeur dus. Koos je dan een huis met de tuin op het zuiden, dan zat je keuken automatisch op het Noorden.
Stap eens op je fiets en kijk eens rond in de diverse wijken uit verschillende bouwperioden, je zult versteld staan van je ongelijk/gelijk. Zo veel verschil had je niet gedacht waarschijnlijk.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is waar maar de vraag kwam in mij op omdat in alle huizen waar ik gewoont heb of woon nu die keuken aan die meest warme kant staatp

Andere antwoorden (3)

Als je met 'veel huizen' een aantal van 30-60% bedoelt: ja, dat komt omdat het huis toevallig op deze wijze gebouwd is. In een straat waar identieke woningen aan weerszijden van de straat staan gebouwd, heeft de ene helft wel de zon in de keuken, de andere helft niet.
12 jaar geleden
Bij veel huizen is dat zo.

Bij heel veel huizen is de keuken op het noorden,
of op het zuiden,
of op het westen
of op het oosten.

Bij heel veel huizen is dat dus niet zo.

En wat is de zonkant?
Dat hangt dan weer af van welk tijdstip van de dag je bedoelt.

Dus als jij huizen met een keuken aan de zonkant
zou willen afkeuren of verbieden , dan zouden dus alle keukens in het midden van het huis geplaatst moeten worden.

Trouwens, heel veel mensen zijn blij met een keuken aan de zonkant.
Want dan hebben ze juist vaak de kamer niet aan de zonkant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat veel huizen gebouwd zijn met de keuken aan de zonkant!
Net zoals er ook veel huizen zijn gebouwd met de keuken aan de oost, west of noordkant!

Natuurlijk zijn er mensen die hun eigen huis (laten) bouwen en zelf de vrijheid hebben om een keuken aan de zonkant te kiezen. Net zo goed als er veel mensen in hun zelfgebouwde huis kiezen voor een keuken aan de noordkant....

Kortom: Je vraag is niet relevant.
Je zou evengoed kunnen vragen waarom in veel huizen de wc aan de noordkant zit...