Waarom zijn slaapkamers (bijna) nooit op de begane grond?

in elk geval niet waar ik ooit ben geweest

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
7.9K

Het beste antwoord

De meeste gewone huizen hebben de slaapkamer op de eerste verdieping, en in flats is het ook logisch dat niet alle slaapkamers op de begane grond zijn :]
Veel mensen hebben dan ook zo'n gewoon huis, en maak je dat vaker mee dan een slaapkamer op de begane grond.
Ik ken zelf wel mensen met de slaapkamer beneden. Want zij hebben geen verdiepingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Eh... omdat het een kamer is waar je overdag niet vaak hoeft te zijn? Het lijkt mij een plaatskwestie: de vertrekken waar je niet de hele dag in- en uitloopt, het verste weg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je er slaapt, je hoeft er niet steeds te zijn, maar
ook om ruimte te besparen.
Als alle slaapkamers op de begane grond waren, dat waren de huizen veel groter dan nu, en zoals je weet
de grondprijs is heel hoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
puur praktisch inderdaad.
Als je nou zelf eens een huis gaat bouwen, probeer dan de keuken op zolder te maken en de woonkamer in de kelder. En als je dan een paar maanden verder bent, stel dan weer eens vragen over hoe je het best je keuken in de kelder kan bouwen... Dan kom ik op de koffie bij jou, goed?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het kleine Nederland met z'n ruim zestien miljoen inwoners, zuinig om om moet gaan met de beschikbare bouw vierkantemeters. Omhoog dus.....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan ben je nog nooit bij mij thuis geweest. Ik woon op een parterre-appartement en de slaapkamer ligt op de begane grond, evenals de keuken, badkamer, woonkamer, enz. Lekker makkelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
=D inderdaad. Ik kom wel 100x per dag in mijn slaapkamer,
Mijn slaapkamer is mijn hius. En al mijn persoonlijke, waardevolle, en belangrijke spullen liggen daar, Dus ik ben daar vaak. Ik snap niet dat sommige mensen daar nooit komen behalve om te slapen.
Bovenstaande redenen zullen waarschijnlijk de grootste rol spelen.
Namelijk dat het prettiger is dat die ruimte 'ver weg' staat omdat je daar niet de hele tijd bent.
Dus hup naar boven die kamer.

Toch denk ik ook dat het met veiligheid te maken heeft.
wanneer je een inbreker hoort, zit je zelf nog 'veilig' boven en geeft dat je de kans om nog iets te pakken om je te verdedigen, of de politie te bellen.

Wanneer je al beneden zou slapen heb je die tijd/kans niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan de andere kant: als er brand uitbreekt, is het wel zo fijn als je op de woonlaag zit waar je via ieder raam het huis kunt verlaten zonder iets te breken. Als je boven slaapt, moet je eerst nog de trap af zien te komen.
Bij drive-in woningen, waar je dus de garage op de begane grond hebt en de woonkamer op de eerste verdieping, wil er achter de garage (dus aan de tuinkant) vaak nog een slaapkamer gesitueerd zijn.
Mijn dochter had zo'n huis. Ik vond het niet prettig. Je blijft op en neer lopen van de begane grond naar de woonkamer: met je boodschappen, vuilnis, als er gebeld wordt en je moet opendoen.

Ze zijn er dus wel, de huizen met de slaapkamers op de begane grond, maar praktisch is het absoluut niet.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, als je zoals ik al jaren vier hoog zonder lift woont, heb je ineens een héél andere kijk op slechts één trap op moeten met je boodschappen, en slechts één trap af met je vuilnis. Klinkt als een paradijsje!
Dat heeft met de bouwwijze in Nederland te maken. Omdat grond erg duur en schaars is, bouwen we de hoogte in.

Omdat het handiger is om de ruimtes waar je het meest bent overdag, het dichtste bij te hebben, zijn de woonruimtes beneden en de slaapruimtes boven.

Er zijn ook huizen waarbij het andersom is, waar b.v. de benedenverdieping een klein stukje boven de grond uitsteekt en lage raampjes heeft. Hier is niet zo veel daglicht en deze ruimtes worden dan gebruikt als slaapkamer. In Denemarken zie je dat vaak in heuvelachtig gebied. In Nederland zie je het wel eens bij dijkhuisjes.

In landen waar voornamelijk laagbouw wordt gedaan, zijn de slaapkamers natuurlijk gewoon op de begane grond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat moet je zelf weten waar je t doet he!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende soorten woningen die dit wel hebben.
De bungalow heeft alle (soorten) vertrekken op de benedenverdieping, is gelijksvloers en heeft geen vertrekken op de bovenverdieping muv zolder. De semi bungalow heeft alle soorten vertrekken ook op de benedenverdieping maar heeft een aantal slaapkamers ook op de 1ste verdieping. Dit soort woningen is m.n. geliefd bij personen die wat moeilijk de trap op kunnen lopen. De (oude) boerderijen hebben ook vaak een slaapkamer (en badkamer) op de benedenverdieping. Dit was dan voor de ouders van diegene die het bedrijf overnam. Bovenstaande woningen zie ik in mijn omgeving heel vaak.