Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik mijn Japanse antieke salontafel behandelen?

Hij is roodgekleurd met veel houtsnijwerk. Zodra je met een lichtvochtig doekje de tafel afneemt, dan geeft de tafel rood af.
Is er een manier om de tafel hiertegen te wapenen. Ik heb geen zin om er een blanke lak overheen te doen, wat dat tast de hele uitstraling van de tafel aan.

Wie kan mij een advies geven?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Interieur
804

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als het een echt antieke tafel is, wordt dit vaak met 'Schallack' behandeld. Dit is in tegenstelling tot olie en was 'eenvoudig' te verwijderen en tast het houtwerk niet aan. Olie en dergelijke trekt in het hout en is daardoor blijvend.

Als je olie mooier vindt (glazend of mat), kun je dat natuurlijk prima doen. Dit is goedkoper dan Schallack. Bij twijfel zou ik een meubelrestaurateur vragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

insmeren met meubelolie, waarschijnlijk zuigt je tafel in het begin alles meteen op dus zul je het enkele keren moeten herhalen, daarna ga je vanzelf zien wanneer je tafel 'uitgedroogd' is en dan herhaal je het.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Neem eens contact op met een antiek restaurateur.Die zal misschien raad kunnen geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vroeger werden veel meubels in de was gezet. Was brengt een beschermlaag op het meubelstuk aan waardoor het weer lichtvochtig afgenomen kan worden. Je kunt op een niet opvallende plaats van de tafel uitproberen of dit je de uitstraling van de tafel op deze manier behoudt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding