Hoe kan ik mijn Japanse antieke salontafel behandelen?

Hij is roodgekleurd met veel houtsnijwerk. Zodra je met een lichtvochtig doekje de tafel afneemt, dan geeft de tafel rood af.
Is er een manier om de tafel hiertegen te wapenen. Ik heb geen zin om er een blanke lak overheen te doen, wat dat tast de hele uitstraling van de tafel aan.

Wie kan mij een advies geven?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Interieur

Het beste antwoord

Als het een echt antieke tafel is, wordt dit vaak met 'Schallack' behandeld. Dit is in tegenstelling tot olie en was 'eenvoudig' te verwijderen en tast het houtwerk niet aan. Olie en dergelijke trekt in het hout en is daardoor blijvend.

Als je olie mooier vindt (glazend of mat), kun je dat natuurlijk prima doen. Dit is goedkoper dan Schallack. Bij twijfel zou ik een meubelrestaurateur vragen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

insmeren met meubelolie, waarschijnlijk zuigt je tafel in het begin alles meteen op dus zul je het enkele keren moeten herhalen, daarna ga je vanzelf zien wanneer je tafel 'uitgedroogd' is en dan herhaal je het.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Neem eens contact op met een antiek restaurateur.Die zal misschien raad kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vroeger werden veel meubels in de was gezet. Was brengt een beschermlaag op het meubelstuk aan waardoor het weer lichtvochtig afgenomen kan worden. Je kunt op een niet opvallende plaats van de tafel uitproberen of dit je de uitstraling van de tafel op deze manier behoudt.