Behalve het leger des heils en marktplaats hoe kan ik de huisraad van mijn opgenomen moeder ook kwijt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Interieur
1.3K
erotisi
8 jaar geleden
kringloopwinkel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op de rommelmarkt gaan staan in de grote stad. Het is even sjouwen, maar dan ben je het gegarandeerd binnen de kortst mogelijke tijd kwijt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In grote steden voornamelijk is veel armoede. De mensen met een hele kleine beurs , zoals klanten van de voedselbank , die al jaren in die situatie zitten hebben totaal geen reserve. Wat bedoel ik hiermee, wel , er zijn door kerken bijvoorbeeld , maar ook door het Leger des Heils en zelfs door particuliere initiatieven 'goede doelen' dus [stichtingen? dit weet ik niet zeker] opgezet juist met het oogmerk om de zwakkere in de samenleving een steuntje te geven. Zou je bijvoorbeeld nog de kleding van je moeder hebben , dan kan dit na reiniging/wassen zo in het rek bij het Leger des Heils of een kringloopwinkel, dan wel bij het particuliere initiatief of bij de kerk. Afhankelijk van de leeftijd van je moeder en haar kledingstijl , zou het ook in een klein winkeltje verkocht kunnen worden voor een prijsje, waar geneusd wordt door mensen met smaak en een kleine beurs. Maar ook de bank en de eethoek , de salontafel en de stoelen, het servies/ bestek en ook de tv [oud/beeldbuis ... geeft niet, als je géén tv hebt, ben je heel blij met een oude met een dikke kont, echt]. Ook de bedden en matrassen , kortom alles zal in dank aanvaard worden >>> maar niet overal. Wil je er geld voor vangen , dan zul je een opkoper moeten inschakelen die je misschien 150euro biedt voor de hele boedel . Vergeet ook niet dat er veel mensen in deze moeilijke tijden maar net rondkomen en zeker geen spaarrekening hebben met tegoeden om iets nieuw te kopen in de winkel. Al met al er is zeker nog animo voor. Ik wil zeker niet vergeten om te vragen naar de boekenkast. Veel mensen hebben een probleem met het 'opruimen' van de boekenkast, vinden niemand die geïnteresseerd is, nou ga dan vooral naar een verzorgingshuis [bejaardenhuis] waar veel mensen zijn die veel lezen en schenk alle boeken hier. Zij zijn er echt blij mee.

Antwoorden (3)

De kringloopwinkel. En vaak heet de gemeente ook wel informatie op de website staan over waar je dat soort dingen kwijt kunt.

Toegevoegd na 46 minuten:
En vaak hebben kerken ook een rommelmarkt waar je je spullen naar toe kunt brengen. Afhankelijk van de opslagruimte waarover ze beschikken kun je vlak van tevoren of gedurende het jaar op verschillende momenten je spullen brengen. Op de website van de kerk kun je vinden waar en wanneer je terecht kunt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
je kunt ook een opkoper zoeken, die gewoon het hele huis leeghaalt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
wel eerste de waardevolle stukken eruit halen!
Er zijn tegenwoordig allerlei weggeef-initiatieven. weggeefplein, weggeefmarkt, weggeefwinkel, freecycle enz... waar mensen iets gratis aanbieden.
Je kan ook voor een keer op de rommelmarkt een stand huren, waar je de spullen te koop aanbiedt.
Maar ik ben eigenlijk zo wat bezorgd voor je moeder. Ik weet dat mijn oma zelf graag mee wilde beslissen wat er met die spulletjes gebeurde. Mijn vader, die niet zo een goede relatie met mijn oma had, wilde alles verkopen aan een opkoper. Mijn zus heeft dan een aantal dingen "gered" en bij haar thuis gezet? Mijn oma vroeg de hele tijd "waar staat die kast, waar staat die stoel" enz...
Ik weet natuurlijk niet of dat bij je moeder ook het geval is, maar ze is niet enkel "lijdend voorwerp" maar ook de persoon die eigenlijk zelf - indien niet dementerend of zo - bepaalt wat er met haar spulletjes kan gebeuren.
Maar om antwoord op je vraag te geven: weggeefinitiatieven zijn, buiten wat al werd opgenoemd, een nieuwe manier om overbodig materiaal kwijt te raken. En een rommelmarkt is best leuk om te doen, je krijgt er dan ook nog geld voor maar eigenlijk is het contact met anderen echt op zich al een meerwaarde.
Verder kan je ook daklozencentra, gevangenissen, centra voor alleenstaande moeders, enz.. aanschrijven en zeggen dat je huisraad hebt die je kwijt wil. Deze mensen krijgen soms plots een toewijs van een woning en moeten dan alles nog kopen. Een beetje hulp is dus welkom. Je kan dingen wegschenken voor tombola's, als ze nog nieuw zijn of in nieuwstaat. Je kan zelf een tombola organiseren voor een goed doel, bv. kinderkankerfonds. Theaters en theatergezelschappen zijn ook vaak op zoek naar bijzondere attributen, misschien kunnen zij wel iets gebruiken voor één of ander theaterstuk? Idem met filmmakers, zij zoeken soms dat ene bijzondere kopje uit één of ander boek dat ze willen verfilmen, en wie weet heb jij het dan wel?
Scholen kunnen soms ook met vele dingen iets doen. Het hangt er m.a.w. vanaf wat je nog allemaal te geven hebt. Had je moeder knutselgerief, kan dat misschien naar een knutselclub?
Maar zoals gezegd toch het advies om, indien mogelijk, het samen met haar te bekijken...