Ik krijg de waakvlam van mijn gevelkachel niet aan. Kan ik hier iets aan doen?

De elektronische ontsteking is niet krachtig genoeg? om de waakvlam aan te steken. Met een lucifer doet ie het wel. Kan ik hier iets aan doen. De ontsteking doet het wel

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
20.7K

Antwoorden (6)

Dat klinkt als een ketel die eens grondig gereinigd en nagekeken moet worden. Ik zou je istallateur bellen om hem na te kijken. Ketels zijn geen dingen om zelf al te veel mee te gaan rommelen; Het laatste wat je wilt is dat hij uitwaait en je je huis vol gas krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zijn dat deze kachel gereinigd dient te worden. Na een reiniging blijft de waakvlam beter branden, maar dan kan het ook zo zijn dat de electrische ontsteking beter werkt.

Ga na wanneer deze kachel voor het laatst is gecontroleerd. Het gaat hier waarschijnlijk om een gaskachel in de woonkamer. Het is aan te raden om dit elk jaar te laten controleren.
Als deze is gehuurd of in een huurhuis staat dan hoef je dit alleen maar aan te vragen bij de verhuurder zodat het gratis wordt gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de vonk niet sterk blauw is, kan het helpen de contactpunten te reinigen (daar waar de vonk overslaat) of de onsteker zelf is vochtig, dan krijg je ook geen of nauwelijks een vonk.

Als de waakvlam wel aangaat, maar uitgaat zodra de knop losgelaten wordt, kan de thermostaat aan vervanging toe zijn. Soms helpt het, de termostaat dichter op de vlam te zetten (in de waakvlam steekt vaak een metalen pin, dat is de thermostaat).

Toegevoegd na 1 minuut:
Of inderdaad de kachel laten reinigen, dan doet hij het weer stukken beter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke moderne elektrisch ontstoken kachel heeft een thermo-koppel - dat is een soort bi-metaal dat warmte omzet in stroom (hele kleine stroom) - hiermee wordt gedetecteerd of de waakvlam aan of uit is.

Als deze is versleten dan zal de waakvlam niet aan blijven.

Een thermo-koppel bestaat uit twee zeer dicht
geperste metalen die door hun verschil in samenstelling
bij warmte een stroom doen ontstaan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermokoppel

laat een vakman deze vervangen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vonkje van de electrische onsteking staat dan te ver van het waakvlambrandertje.
Je kunt waarschijlijk wel het montageplaatje wat bijbuigen zodat het vonkje over het het waakvlambrandertje heen schiet.
Niet de waakvlam ernaar toe buigen want dan gaat de gasbrander te laat aan en dat gaat met een knal gepaard.
Ook kun je wat meer gastoevoer geven naar het waakvlambrandertje er zit een schroefje op het gasblok dicht bij het leidinkje dat naar de waakvlam toegaat.
Maar de eerste suggestie heeft voorang op de tweede.
Controleer wel of de gastoevoer stopt als de thermocouple afkoelt.!!!!
Groetjes
highwayman
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gevelkachels die ik hier in huis heb geven ook vaak dit probleem, na de zomerperiode.

1 rondom het waakvlammetje zit te veel roetaanslag, met een klein staalborsteltje alles schoon borstelen.

2 Er zit veel lucht in de leiding na het open zetten van de gaskraan, al deze lucht moet er door een klein gaatje weer uit en dat duurt soms erg lang, kan zijn dat de lucht er net uit was toen je met de lucifer kwam.

3 Het ruitje van de kachel sluit niet helemaal meer, dan tocht het vlammetje uit of ontbrandt helemaal niet.