Een sprei is een versierd kleed waarmee een opgemaakt bed word afgedekt.

Een plaid kan een ook wel een reisdeken genoemd worden.
Ook word de naam plaid gebruikt voor een schots geruite wollen omslagdoek.

Een grand foulard is een groot sierdoek die vaak over een bank of stoel word gelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

een plaid is een soort van deken, wollig dus.
een sprei, al dan niet gevoerd, is vaak van een andere stof, zoals katoen of chenille.
een plaid is meer voor algemeen gebruik dan een sprei, die meestal over het bed ligt.
een grand foulard is een sprei die speciaal bedoeld is voor over de bank.
14 jaar geleden
Een sprei is om je bed te bedekken als je er niet in ligt (en is meestal doorgestikt).. Een plaid is een reisdeken en een grand foulard is een grote lap stof waar je zitmeubilair mee bedekt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een sprei is specifiek voor op het bed. Een plaid is eigenlijk het engelse woord voor een geruite wollen lap die voor vele zaken gebruikt kan worden, maar vaak als omslagdoek werd gedragen bij een kilt. In Nederland bedoelen we daarmee een soort deken (meestal wel geruit, met franje, vaak achterin de auto gebruikt of bij het picknicken).
Een grand foulard is meestal van gladdere dunnere stof, en is meestal als een soort meubelhoes bedoeld.
Maar uiteraard kun je zelf naar willekeur wisselen in het gebruik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vergeet een quilt. Dat is een soort sprei van lapjes en dan gevoerd en doorgestikt. In Canada maken veel vrouwen ze met de hand en is het een soort familietraditie.
Een sprei is een soort sierdek over je bed, deze bedekt je hele beddengoed en ligt hierover uitge"spreid",hier komt ook het woord vandaan.
Een plaid is een korte deken die je even over je benen bijv. slaat als je warmte wilt of die je in de auto bij je hebt als je wat af wilt dekken of onder een hoofd te leggen bij een ( verkeersslachtoffer)of,of,...
Een Grand-Foulard is een grote lap stof die je gebruikt om een bank te bedekken, om eens een andere kleur aan je inrichting te geven of leleijke plekken te verdoezelen of om hem te beschermen tegen huisdieren e.d.