Wat voor insect/dier zou er achter mijn muur kunnen zitten?

De laatste tijd hoor ik in mijn kamer telkens in de buurt bij de rand tussen de muur en het dak een gravend/krabbend geluid. Ik hoor het vooral 's avonds.
De laatste dagen was het zo hard dat ik er echt niet van kon slapen. Het geluid is zo hard dat het lijkt of het (wat het ook mag zijn).. zo door de muur heen kan komen.
Ik vraag me echt af wat er kan zitten en wat ik er tegen kan doen..

Het lijkt me in ieder geval geen klein spinnetje. Misschien dat iemand anders dit ook al eens gehad heeft?

Toegevoegd na 16 minuten:
Even een extra toevoeging:
We hebben een plat dak en het geluid lijkt wel altijd tussen de muur en het dak te zitten, dus bijv. niet in het midden van het plafond (en hopelijk gebeurd dat ook niet...).

Toegevoegd na 34 minuten:
Wat het hout betreft. In de kamer waar we het vooral horen zit dus een plat dak met alleen balken waar hout zit.
De buitenmuur is dus van steen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
57.1K

Antwoorden (8)

Ik heb dat ook een keertje gehad en toen was het een vogeltje die daar een nestje had gebouwd. "s avonds was hij daar dan lekker in zijn nestje aan het rommelen en hoorde je zijn pootjes krassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet alleen niet of er vogeltjes zijn die in februari al aan een nestje bezig zijn??!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad wat vroeg maar het is toch al een aantal keren erg mooi weer geweest dus het kan zomaar. En anders misschien een vleermuis??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in februari beginnen de koolmezen en de pimpeltjes al met nestelen!!
Ik denk dat het muizen zijn, die komen vaak uit de kruipkelder of onder de huizen vandaan en kunnen dan via de spouwmuren omhoog komen, zo gaan ze soms het hele huis door...zonder dat je ze ziet! Ze knagen daar aan bij. isolatiemateriaal of aan de balken.

Toegevoegd na 47 seconden:
bij. = bijv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien muizen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kunnen muizen zijn, of een steenmarter. Ook zou er een duif in de dakgoot kunnen zitten, dat is wat ik zelf geregeld hoor. De duif zit dan op de rand van waar het regenwater van het dak af de regenpijp naar beneden toe inloopt. Blijkbaar gebruikt de vogel dat als drinkplek.
Amadea
13 jaar geleden
Ik weet niet hoe de situatie is, maar misschien zitten er vleermuizen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het, zoals je beschrijft, ook gehad en toen was er sprake van een boktor. Toen moest er een speciaal bedrijf komen om de boel te ontsmetten. Een gedeelte van het hout moest verwijderd en vervangen worden.
Het lijkt me dat je je nader op de hoogte moet stellen van het soort geluid en of er sprake is van aantasting van hout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joh, ik had jouw antwoord nog niet gezien. Ik had het antwoord geven scherm open, was nog niet aan het tikken toegekomen.
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om het kunnen zien zal je toch ergens een opening moeten maken in de omgeving waar je het geluid hoort. Ik heb hout weggehaald en zag een hoop fijn zaagsel. Toen wist ik het zeker.
Wat je er niet bij vermeldt is welk materiaal het is? Heb je daar veel hout zitten, dan kun je vrezen dat het een boktor is en dan ben je niet blij.
Ten eerste moet je er een gespecialiseerd bedrijf bij halen, ten tweede kan het zijn dat je een deel van je timmerwerk kunt gaan herstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop niet dat het een huisdier (katje ofzo) is dat tussen 2 muren is komen te zitten. Hoop dat je er snel achter kunt komen en er niets overlijdt door uithongering.