Wat is het nut van drempels binnenshuis ?

Waarom niet gewoon deuren tot de vloer ? Ik stoot telkens m'n tenen ertegen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
15.1K

Het beste antwoord

Ik vind dit wel een leuke vraag.
Er zijn best drempelloze huizen. Als je één soort doorlopende vloerbedekking hebt in alle kamers, kun je zonder drempels. Zodra je aan de andere kant van de deur wat anders hebt liggen wordt het aansluiten moeilijk, helemaal als er een hoogteverschil is.
Met drempels kun je de hoogte van de je vloer van kamer tot kamer - binnen bepaalde grenzen - veranderen, zonder je deuren te hoeven aanpassen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb weinig verschil in de vloerbedekking hier. Boven is alles laminaat en beneden alles vloerbedekking. Ik kan m'n drempels wel weghalen, maar dan zijn m'n deuren te kort.
AWM
14 jaar geleden
Precies. Dat is nou net het probleem :)
En is het heel lastig om nu nog op de plaats waar je drempels zaten mooi de vloerbedekking door te laten lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, das niet zo moeilijk
AWM
14 jaar geleden
Ok, nou, wat let je? Nou je deuren nog verlengen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat wordt waarschijnlijk m'n volgende vraag hier; Hoe verleng je een deur ?

Andere antwoorden (5)

Ze dienen als stof- of waterkering. Ook kun je er 2 soorten vloerbedekking op een mooie manier mee scheiden. In moderne huizen worden ze vaak alleen nog bij badkamers en wc's gelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met parket of een andere vaste vloerbdekking die niet telkens in hoogte varieëert is dat ook niet nodig. Het is een erfenis van vroeger toen de vertrekken waar niet werd gestookt veel kouder waren en er meer tocht in huizen was en er ook vaak losse kleden werden gebruikt waar de deur ook overheen moest kunnen. Ze zijn tegenwoordig min of meer rudimentair.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegen de tocht die onder de deur door komt? Je kunt een deur nooit laten aansluiten op de grond want die gaat ie immers niet meer open/dicht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
O, daar zijn leuke oplossingen voor te koop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet helemaal tot aan de grond, maar 2 mm erboven of zo. Tussen deur en drempel zit ook zo'n ruimte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat voor oplossingen Antwoordman ?
AWM
14 jaar geleden
@Toerist: Automatische dorpelstrips.
Heel mooi, maar wel een gedoe, moeten onder in je deur gefreesd worden. Die klappen naar beneden als je je deur dicht doet.
Bijv:
http://www.gerritse.nl/IJzerwaren/Profielen/Tochtprofielen/cont_65752/Ellenmatic_automatische_dorpelstrip_m_rubber/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sjonge, hoe kom je erop
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook borstelprofielen te koop,een stuk goedkoper en makkelijk te monteren.
Ik heb alleen een drempel bij de badkamer en wc. Verder heb ik in mijn huis geen drempels. Het zorgt voor een mooie overgang tussen de ene vloer naar de andere vloer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drempels zorgen er voor dat de tocht langs de vloer niet door het hele huis tocht. Zeker in de winter kan het onder de deuren door lelijk tochten.
Zoals anderen geschreven hebben, is het daarbij ook een mooie manier om de verschillende kamers (met verschillende soorten vloerbedekking) een mooie 'grens' te geven.