hoe kan ik het beste de luchtvochtigheid in het huis verbeteren

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
3.9K
itsme
13 jaar geleden
is het te droog of te vochtig?

Antwoorden (8)

Door je ramen op een kier te zetten of de ventilatieopeningen boven je raam als je die hebt.En anders een luchtbevochtiger nemen dat werkt echt fijn.
heb er zelf ook 1 aangeschaft en de luchtvochtigheid in huis wordt automatisch op peil gehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als die te hoog is : door te luchten
Als die te laag is : door te zorgen door voldoende dingen die vocht verdampen. Kamerplanten helpen ene beetje (mits je ze voldoende water geeft) , maar je kunt ook bakjes water op / aan de verwarming zetten/hangen of een speciale luchtbevochtiger aanschaffen als het heel ernstig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geforceerde bevochtiging middels bakjes aan verwarming kan elders, op koudere delen, leiden tot condensatie en dus ongewenst nat worden van oppervlakken.
Denk hierbij aan koude metalen leidingen , ruiten , kozijnen ed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga wel gewoon uit van een goed geisoleerd huis natuurlijk ;-)
heb er zelf trouwens geen problemen mee ; zuinig stoken en veel planten helpt prima tegen te lage luchtvochtigheid
er van uitgaande dat je het graag vochtiger wil hebben:
bakjes aan de verwarming, met water en een flinke scheut azijn er in.
veel grote planten neerzetten.
wasgoed binnen drogen, bijvoorbeeld in het trapgat.
planten regelmatig besproeien.
Rieneke1
13 jaar geleden
Door constant te ventileren en dagelijks te luchten behoudt u een gezonde en droge lucht binnenshuis. Ventileren en luchten is trouwens niet hetzelfde.

Ventileren betekent frisse lucht aanvoeren én afvoeren, 24 uur per dag. Toen woningen nog niet zo goed geïsoleerd en kierdicht waren, ontstond vanzelf ventilatie door de vele kieren. Maar in moderne, kierdichte woningen is actieve ventilatie noodzakelijk. Wat de beste manier is, hangt af van de woning en het ventilatiesysteem in de woning. De eenvoudigste manier is continu een raam op een kier, of ventilatieroosters helemaal open te houden.

Luchten gebeurt door de ramen en deuren tegen elkaar open te zetten. Het is aan te raden om dit een kwartiertje per dag te doen. Zet de thermostaat dan laag, anders slaat de verwarming onnodig aan. Ook in het voor- en najaar, als het buiten vochtig is en de verwarming niet veel aanstaat, is luchten toch heel belangrijk. Het is echter geen vervanging voor ventileren. Want het effect van grondig luchten is binnen enkele uren weer weg.

Op sommige momenten is extra ventilatie of grondig luchten nodig:

•Bij het koken: gebruik een afzuigkap of zet een raampje open. Laat dit tot minimaal een kwartier na het koken open staan.
•Tijdens een feestje: als er veel mensen in huis zijn, bijvoorbeeld bij een feestje.
•Bij het douchen: zet eventuele ventilatie op de hoogste stand zodat het vocht snel wordt afgevoerd. Laat de ventilatie tot 20 minuten na afloop aan.
•Als er was droogt: wanneer wasgoed binnenshuis droogt, hang deze dan in een goed geventileerde ruimte.
•Bij gebruik van een condenswasdroger: wegens de afgevoerde lucht is hierbij extra ventilatie nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de winter komt er, als je lucht zoals velen aanraden, een koude lucht je huis binnen. Deze lucht is vanwege de kou relatief droog...bij vorst erg droog. Want hoe kouder de lucht hoe minder vocht erin kan verdampen.

Is je huis nu te droog dan zal extra luchten averechts werken. Is je huis te vochtig dan werkt dat perfect.

Bij een te droog huis (minder dan 40 a 50% relatieve vochtigheid, helpen WEL planten (water geven natuurlijk) en andere water verdampers.

Warme water verdampers (bakjes aan de radiator bv) kunnen echter zoveel vocht afgeven dat je op andere, koudere plaatsen, in jehuis juist vocht neerslag krijgt...druppeltjes water aan de buitenzijde van leidingen bv. Ze zijn dan echt niet lek.

Kamerplanten hebben als voordeel dat het GEEN warme verdampers zijn...als de lucht voldoende verzadigd is zal de verdamping automatisch stoppen.
Er zijn echter ook mechanische verdampers te koop die mbv een langzaam draaiend wiel (onderkant van dat wiel gaat door bak water waardoor het hele wiel nat wordt) en ventilator om lucht langs dat wiel te blazen. Dit systeem verdampt slechts water totdat de luchtvochtigheid genoeg is. Levert daardoor minder risico op condensatie elders in de kamer of huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat je het vochtiger in huis wilt hebben? Met een luchtbevochtiger. Ik heb zelf een verdamper van Delonghi staan, die houdt zelf de vochtigheidsgraad in de kamer in de gaten.
Een alternatief is pannetjes water op de kachel of verdampers op de radiatoren, maar het blijft allemaal behelpen. Een hygrometer is een handig controlehulpmiddel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke dag even 15 minuten een of twee ramen open. Dat is voldoende.

En natuurlijk de ventilatierosters open houden; daar ligt nu sneeuw voor of er zit vuil in. Kijk er eens naar.

Na gebruik van de badkamer waar geen raam in zit: de deur openzetten zodat de warmte weg kan.

Dat water in die bakjes aan de verwarming was in de jaren zeventig helemaal "In*. Maar later is er regelmatig over gesproken dat het stilstaand lauw water is en dat kan schadelijk zijn voor je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik het goed heb kan je een' vochtregelaar' kopen bij elke goede electriciteitswinkel.