Douche afvoer putje verstopt !

Welk middel of waarmee kom ik van een verstopte afvoerput af ? Het is mij bekend,dat het met korrels gaat,maar de gaatjes van de afvoerput zijn nogal klein en het zit vast,want er is geen mogelijkheid om het op te tillen. Het liefst dus een vloeibare oplossing. Merk,waar te koop ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
5.7K

Het beste antwoord

Ik had laatst hetzelfde probleem en heb daarvoor mister Muscle gebruikt. Scheutje in de afvoer, uurtje laten intrekken (of de hele nacht bij hardnekkige verstopping) en naspoelen met warm water. Ik heb er voor de zekerheid kokend water doorheen gegooid, weet niet of dat beter is! Is gewoon te koop bij de supermarkt, ik heb het bij de AH gekocht.

Mr Muscle Vloeibare Ontstopper is een krachtige gel, speciaal ontwikkeld voor het effectief vrijmaken van verstopte gootstenen, afvoerputjes en leidingen in uw keuken en badkamer. De stevige gel baant zich een weg door het stilstaande water en wordt actief als het een verstopping tegenkomt. De krachtige formule zorgt voor een schone EN frisse afvoer. Het product beschadigt septic tanks en pijpleidingen niet. Zoals bij alle schoonmaakproducten, is het ook hier van belang om voor gebruikt eerst de instructies zorgvuldig door te lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze wekt zeker goed toevallig gisteren gebruikt is nu over

Andere antwoorden (11)

bij blokker, kruidvat, weet niet welk merk, maar ik zie het op de reclame, en bij blokker weten ze het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou het eerst eens met een z.g. ontstopper kunnen proberen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als een ouderwetse ontstopper niet helpt kan je soda proberen
Een flinke hand soda en een paar liter kokend heet water

Maar ook koffiedik, dus spaar een paar senseo zakjes :) open peuteren en in de afvoer doen. Dit lost vet op, wat nog wel een eens wil helpen.

Lukt het nog niet zijn er voldoende vloeibare middelen te koop Mr Muscle en HG bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gootsteen ontstopper van HG kan je bij de drogist of bij de bouwarkt halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan maar beter geen ontstoppingskorrels gebruiken. Als de korrels de verstopping niet in één keer verhelpen dan wordt het een soort blok beton en ben je nog verder van huis.
Inderdaad een paar flinke scheppen soda kunnen helpen als je dat naspoelt met heet water. Het kan ook helpen om azijn in het putje te laten weken.
Als het met vloeibare onstoppers allemaal niet werkt moet je toch proberen het doucheputje los te krijgen, misschien met een schroevendraaier in een gaatje en het er zo uit proberen te krijgen. Bij de doe-het-zelf winkels kan je dan een onstoppingsveer halen om de afvoer mee door te prikken.
PS. pas op de je niet verschillende ontstoppingsmiddelen/schoonmaakmiddelen in het doucheputje gooit. Je kan dan gevaarlijke chemische reacties krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk uit met allerlei middeltjes sommigen zijn erg agressief,zeker die ontstoppingsmiddelen in korrelvorm kunnen in je huid branden terwijl het probleem meestal heel makkelijk te verhelpen is.
In het rooster zit een heel klein sleuf je zet daar een schroevendraaier in en wip het op of steek de schroevendraaier in een gaatje en wip het rooster zo op en je zult zien dat er heel veel prut in het gaatje rond het rooster zit, haal dat weg en je putje zal hoogstwaarschijnlijk gewoon weer doorlopen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie nu dat je al geprobeerd had het rooster te verwijderen, maar dit nogmaals proberen is toch de meest effectieve manier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vloeibare ontstopper van de gamma ± 3,95.
Wekt echt fantastisch goed .
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is aan te raden om eerst de deksel van de douche put proberen te verwijderen. voordat u te werk gaat met een ontstopping spiraal of ontstopping middel.

Het beste is om de afvoer leiding door te steken met een ontstoppings spiraal (zie link). Dit veroorzaakt de minste schade aan de buizen.

Mocht dit geen oplossing bieden dan kunt u nog altijd overgaan op chemicalien (ontstoppings middelen)
Gebruik hier voor geen korrels zoals caustic soda, deze werken alleen met kokend water en dat wordt knoeien als u het in het buisje wilt doen. En als er water in de buis zit dan is het mogenlijk dat de caustic soda parels door het koude water weer terug gaan naar vaste vorm. en dus een groter probleem veroorzaken.

Aan te raden is om dan over te stappen op vloeibare onstopper. Hier zijn vele varianten in, maar mijn ervaring is om niet de goedkopere producten te gebruiken. Deze hebben een te licht dosis oplosmiddelen er in zitten waardoor deze alleen licht verstoppingen kan oplossen.

Ik zelf gebruik dan altijd super ontstopper, deze is op zwavelzuur basis (die haal ik trouwens ook bij onderstaande winkel) en lost alle biolochisch afbreekbare deeltjes op. In u geval lost deze ook de haren op. En alle niet biologische , zoals PVC, koper, rubber, RVS, plastic, teflon, tast hij niet aan.
Dit product kan je ook perfect gebruiken ter preventie van verstoppingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vloeibare ontstopper gebruiken of het met een veer proberen zijn al als tips gegeven en daar sluit ik me bij aan. Maar ik wil dit nog als preventieve tip meegeven: gebruik ter voorkoming van verstopping een zeefje of een korfje. Die zeefjes worden veel gebruikt in de keuken om etensresten tegen te houden bij het spoelen etc. Maar ze werken ook goed om haren op te vangen. Je kan er een hoop gedoe en milieuvervuilende maatregelen mee voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doorspoelen met heet water, met daarin opgelost huishoud soda. Beslist geen Caustic Soda gebruiken. Pas als je alles hebt geprobeerd probeer je een chemische ontstopper. Die doen vaak meer kwaad dan goed, en ontstoppingsbedrijven vinden het ook niet echt leuk als je al met chemische rotzooi bezig bent geweest.

Vaak onstaan zulke problemen doordat er een slechte beluchting is van het rioolstelsel.

Is het iets dat steeds erger is geworden, of is het altijd geweest?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel mogelijk goeie antwoorden hierboven, maar er missen aan paar dingen.

1. Is het 100% verstopt, loopt het water nog heel langzaam weg of loopt het nog wel weg maar niet snel genoeg om te kunnen douchen?
2. De oorzaak? Vet,haar en zeep of iets dat niet oplost met behulp van een vloeibare ontstopper.
3. Het materiaal van de afvoer. Vooral oppassen bij lood, maar dat kom je steeds minder tegen.

Soms is alleen (kokend) heet water al genoeg, maar dan moet het dus nog wel een klein beetje doorlopen.

Meestal heb je zelf wel een idee waar het door komt, daar kan je het middel op aanpassen.