Boormachine: accu of snoer?

Mijn boormachine is aan vervanging toe. Ik twijfel tussen een accuboormachine en een snoerboormachine.

De boormachine wordt gebruikt voor huis-tuin-en-keuken-boorwerk. Gewoon een gaatje voor een lamp, een zwaar schilderij, een plank aan de wand, een bloembak aan de buitenmuur. Ik boor zelden.

Een accuboormachine is handig, maar - bij kruimelzuigers, tandenborstels en andere accu-apparaten is het altijd de accu die het begeeft. Ik ben er huiverig voor dat dat bij een accuboormachine na een jaar of vijf ook gebeurt.

Wat kan ik beter kopen: een accuboormachine of een snoerboormachine?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Koop een snoerboormachine met klopfunctie, Je hoeft dan zeker na 5 jaar geen nieuwe te kopen, en kunt hem voor bijna alle klussen gebruiken. Een accuboormachine vind ik persoonlijk allleen handig om te schroeven.Het steeds opnieuw opladen van de accu, en hem dan maar voor een paar gaatjes of schroefjes te gebruiken, is funest voor de accu.
Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Volgens mij een snoer boor machine.Als je het apparaat zo weinig gebruikt heb je ook weinig tijd je aan een snoer te ergeren..Juist het weinig gebruiken is juist ook zo slecht voor een accu boormachine. Het kan zo zijn , als je da accu boormachine opbergt hij na een halfjaar zomaar niets meer doet.
Een snoer boor machine heeft ook veel meer vermogen.En ja een accu is in die 5 jaar allang gesneuveld.OOk een nadeel is dat een kapotte accu ook veel lastiger te vervangen is naar mate de tijd voort schrijdt.Accu s met de speciale pas vorm zijn er meestal ook niet meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou altijd gaan voor de snoerboormachine. Als klopboor is een accuboormachine per definitie ongeschikt.
Als je zelden boort, zoals je aangeeft, is een accumachine af te raden omdat je dan, wanneer je hem nodig hebt, altijd eerst de accu moet opladen. Accu's dienen sowieso regelmatig te worden leeggedraaid en opgeladen omdat anders heel snel de kracht uit de accu verdwijnt.
Persoonlijk vind ik een accumachine nét genoeg als schroefmachine, maar daar geldt ook: goedkoop is duurkoop en alleen de betere (lees duurdere) machines zijn voldoende sterk (Makita en de duurdere exemplaren van Bosch).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de accuboormachines verschilt de capaciteit van de accu's aanzienlijk. Voor incidenteel gebruik is een accuboormachine niet aan te raden, omdat de accu dan in kwaliteit achteruit gaat.
De duurdere boormachines hebben al accu's van nikkelmethaalhydride. Dit door aangescherpte Europese wetgeving zullen de nikkelcadmium-accu's op den duur verdwijnen. Naast de milieubelasting hebben nikkelcadmium-accu's ook last van het 'geheugeneffect'. Dit houdt in dat de accu capaciteit verliest als deze wordt opgeladen als deze nog niet leeg is. Een nikkelmetaalhydride-accu heeft dit geheugeneffect niet.
Dus..., ondanks het feit dat ik zelf wél een accuboormachine heb,maar deze frequent gebruik, zou ik in jouw geval toch voor een machine mét snoer gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop een electrische boormachine,met regelbaar toerental,het beste links en rechts omdraaiend,kun je schroeven en boren,heb je je hele leven lang plezier van.
en nooit geen lege accu,s.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Accuboormachines zijn niet geschikt om in beton te boren, die moet je dus vergeten. Zelf ik heb drie soorten boormachines (accu, snoer en boorhamer) en voor boorklussen gebruik ik altijd een boorhamer. Ze zijn vrijwel net zo duur als een gewone boormachine, maar een gat in beton met kiezels gaat als het spreekwoordelijke gat in de boter.

Koop er wel een van een fatsoenlijk merk. Op kruis.nl zie ik al een makita voor net 100 euro. Metabo, Bosch of AEG zijn ook prima maar laat gamma, praxis etc links liggen.
paulus811
14 jaar geleden
Gezien de werkzaamheden die je beschrijft zou ik voor een snoerboormachine gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker weten accuboor. Wat een genot. Ik heb ze beiden en gebruik in 80% van de gevallen de accuboor; de snoervariant eigenlijk alleen als ik moet klopboren. Let wel op het maximale toerental, die moet minimaal 1000 toeren zijn. Tegenwoordig hebben ze vast Li-ion accus; die zijn beter dan NiCd. Helemaal een genot...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anders dan bij kruimelzuigers en tandenborstels is de accu van een boormachine wél vervangbaar. Zeker van een goed merk zijn accu's prima te krijgen. Met een gewone accumachine is in beton boren wel een probleem. Voor de rest is er prima mee te werken. Belangrijk voordeel is dat je er ook mee kan schroeven en dat is mij met een gewone boormachine nog nooit gelukt (te zwaar, niet met 1 hand te gebruiken, geen subtiel regelbaar toerental) Koop een mooie makita.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je maar weinig gebruikt maakt van de boormachine kan U beter een elekstriche met snoer kopen ,een verlang snoer erbij kom je ook ver . En U hoeft niet eerst de accu op te laden ook dus de klus gauw gereed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in jouw geval zou ik gaan voor een machine met snoer al zijn de accuboormachines van tegenwoordig ook in staat om alle klussen te doen die een doorsnee huishouden te doen heeft, maar voor een goede accumachine moet je toch meer geld uitgeven dan voor een lichtnetmachine en de aanbiedingsmachines (accu) zijn vaak van een uitvoering die net niet genoeg vermogen kan genereren,daar heb je met een snoermachine geen last van daar zijn de meeste goedkopere machnes voor huis tuin en keukengebruik goed genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In tegenstelling tot eerdergemeld zijn er zeker accuboormachines die ook prima gaatjes in beton kunnen boren.

He tgrootste probleem van een accuboormachine is dat de accu wel vol moet zijn. Als je je machine sporadisch gebruikt, zal je vaak er tegenaan lopen dat de accu leeg is gelopen en dat je eerst een uurtje moet laden voor je aan de slag kan. Ik ben een huis ana he trenoveren, en heb zelf 3 boormachines. Een lichte accuboor (9.6v B&D) voor licht schroef en boorwerk op rottige plekken. Een aan een snoertje (+/- 400Watt hamerboor, B&D) voor het ietwat zwaardere boorwerk. En voor echt sloopwerk een zware 2400W klopboor, mini-kango.

In jou wgeval: Pak een klopboormachine met snoertje uit het rek. De accu is niet leeg als je de machine uit de kast pakt, hij is per watt voordeliger en als je af en toe wat moet is een keer een verlengsnoer pakken ook geen probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen accuboormachine , dat is minder aardig voor milieu en als je niet zo mobiel hoeft doe het dan niet want goedkoper in energie is hij ook niet .