mijn woonhuis staat te boek bij het kadaster als wonen met bedrijvigheid. mag ik hier een bedrijf in vestigen? wat voor soort bedrijf?

kookschool, met verhuur aan derden? bed & breakfast?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.3K

Antwoorden (5)

Je zult sowieso een vergunning moeten hebben om zulke bedrijven te mogen beginnen, dus je moet sowieso langs de gemeente. Ik weet te weinig van de situatie af, maar het lijkt me logisch dat je daarnaast ook gewoon een omzettingsvergunning nodig hebt. Nu staat het geregistreerd als woonhuis, en je wilt er een bedrijfspand van maken.
Het zit weer anders als je gewoon kamers aan bijv. studenten wilt verhuren. Maak een afspraak bij de gemeente, daar kunnen ze je exact vertellen welke vergunningen je waarvoor nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet eerst een paar dingen zelf regelen om erachter te komen of dit mag. Allereerst moet je langs het gemeentehuis om het bestemmingsplan in te zien. In dit bestemmingsplan staan alle eisen mbt je woning en de mogelijkheid om deels een bedrijf hiervan te maken. Waarschijnlijk mag je alle bovenstaande opties niet huisvesten in je woning. Ook mag het bedrijf vaak maar een klein onderdeel van je woning vormen, zoals je vaak ziet bij fysio's, tandartsen en huisartsen. Als laatste moet je je aanvraag indienen als omgevingsvergunning bij vlgns mij omgevingsvergunning-online.nl uit m'n hoofd. Wat je vlgns mij sowieso wel mag doen is een bedrijf in je tuin opstarten van 20 à 30m2.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De (mogelijk heel oude) informatie bij het kadaster is niet van belang en niet bepalend. Het bestemmingsplan daar gaat het om. Dat kan aangepast worden en gewijzigd.
Ga ook na bij de Kamer van Koophandel wat hun mening is en waarop die is gebaseerd
Vergeet niet dat als je de overheid als enige (en goedkope) adviseur hebt, dat je dan informatie kunt krijgen die wel heel erg aan de veilige kant is.
Het beste is een adviseur die met je meedenkt, bij voorbeeld een juridisch geschoolde deskundige van de bedrijfstak die jij wilt gaan uitoefenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de gemeente waar u woont liggen bestemmingsplannen, ook van het gebied waar u woont, en daarin staat aangegeven voor welke activiteiten uw perceel bestemd is. Los van andere vergunningen en dergelijke weet u dus zeker dat u daar een bedrijf kan beginnen dat past binnen deze activiteiten. Vaak is er een loket bouwen en wonen, of iets van deze strekking, waar u via de mail dit soort vragen kan stellen en in onze gemeente (Hardenberg) krijg je dan antwoord via de mail zonder dat er kosten aan verbonden zijn. Wilt u een ander soort bedrijf beginnen dan waar het bestemmingsplan in voorziet dan kan het zijn dat u een wijziging van het bestemmingsplan moet aanvragen. Dat kost meestal wel een vrij stevig bedrag. Mijn advies: Naar uw gemeente met uw vraag! Succes met een eventueel bedrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De registratie bij het Kadaster bevat slechts een historische aanduiding van de bestemming. De actuele bestemming en hetgeen is toegestaan is onderdeel van het bestemmingsplan van de gemeente. Deze zijn veelal al online in te zien via www.ruimtelijkeplannen.nl, tabblad Bestemmingplannen.
Bij twijfel kunt u navragen bij uw gemeente.