Dat hangt oa af van de waarde van de woning tov de hypotheek. De bank heeft je woning als onderpand voor de lening geaccepteerd op basis van taxatiewaarde in onverhuurde staat. Als je de woning verhuurd voor onbepaalde tijd, dan is die waarde nog maar ca. 60% van voornoemde tax.waarde. De bank kan je dus bij tophypotheek verzoeken min. 40% van de hypotheek af te lossen, en als je dat niet kunt , zul je het huis moeten verkopen....

Sancties staan meestal ook omschreven in de hypotheekbepalingen, die door de bank zijn meegeleverd bij afsluiten.

Overigens zijn door de "kredietcrisis" tegenwoordig legale mogelijkheden om te verhuren, bijv. als je woning al langere tijd te koop staat (dan max. 5 jaar verhuur mogelijk volgens de Leegstandswet). Maar dan nog steeds in overleg met de bank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In het ergste geval zullen ze je hypotheek vorderen. Dus dan kan je alles in een keer aflossen. Kan je dat niet dan zal je huis verkocht worden. Overigens zal een bank nooit toestemming geven om je huis te verhuren d.m.v. een officieel huurcontract.
Immers, koop breekt geen huur, dus als je dan weigert je hypotheek te betalen dan kunnen ze bij gedwongen verkoop minder geld krijgen voor je huis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
da's niet helemaal waar. Bij verhuur zonder toestemming van de bank is het huurcontract nietig. Dat betekent dus dat de huurder er zo uit gezet kan worden en geen rechten kan ontlenen aan huurbescherming bij een gedwongen verkoop. Dit geldt alleen bij gedwongen verkoop.
Das illegaal en strafbaar