hoe kan ik ervoor zorgen dat ik mijn lamp kan aan/uitschakelen op twee plaatsen?

ik heb een slaapkamer met een mezzanine (waar het slaapgedeelte zich bevindt, verbonden door een trap naar een "dressing" op het benedenstuk).
De schakelaar is beneden in de "dressing", maar ik kan hem "boven" niet bedienen. Nu het 's ochtends langer donker blijft en 's avonds vroeger donker wordt, is dit niet ideaal: ik moet in het donker de trap op en af.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de schakelaars kan bedienen in zowel het benedengedeelte als in het slaapgedeelte? Dus hoe moet ik de elektrische verbindingen aansluiten zodat ik én boven in het slaapgedeelte én beneden in de "dressing" een schakelaar heb waarmee ik de lamp kan bedienen?

8 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Bespaar jezelf de ellende en koop 2 schakelaars en 1 ontvanger van 'klik aan klik uit. Werkt perfect en is draadloos. Ik had hetzelfde probleem als jij en heb ipv een schakelaar een sensor bij de trap (ook draadloos) die de lamp een minuut aan zet en vanzelf weer uit gaat. Had ik 10 jaar eerder moeten doen.....
paulus811
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ hoewel bedraad mijn voorkeur heeft is dit de oplossing als je anders het halve huis moet slopen om een paar draden te leggen.
liveisgreat
8 jaar geleden
wauw wat is dat handig zeg!
paulus811
8 jaar geleden
@Jackd: mee eens, ik heb ook liever bedraad, maar voor dit probleem voldoet draadloos in mijn geval uitstekend. En de nieuwe versies van de zenders (schakelaars) hebben een batterijtje dat 5-10 jaar meegaat. @winkees: zo had ik het eerst ook, maar met de schakelaar beneden onderbreek je dan de stroomkring als je de lamp uitzet, zodat de schakelaar (de zender) het boven niet meer doet. Als je een fitting-ontvanger gebruikt is het aan-uitschakelen met alleen draadloze zenders echt handiger.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Afhankelijk van de draden die er nu liggen is het ook te combineren zoals winkee het zegt.
Dacht dat '‘klik aan klik uit" er ook iets voor heeft, maar dat weet ik niet meer. Zoals paulus81 het zegt kan het zeker.

Andere antwoorden (1)

Je doe dit met een zogenaamde hotelschakeling.
Voor de uitleg hiervan klik op de link.

succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
moet ik eens goed bestuderen, thx!