Stekken van een Skimmia Japonica

wie weet of je een skimmia japonica kan stekken, en hoe moet je dit doen ? en wanneer kan dit het beste doen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
15.5K

Het beste antwoord

Ja de Skimmia kan gestekt worden vanaf maart tot augustus.
Snij een stekje van ca. 10cm. en doop dit even in stekpoeder, dan in een potje met potgrond vermengd met een beetje extra turf en zet de stek weg onder glas of plastic.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bovenstaande is zoals ik het zelf doe maar ik heb ook nog een site gevonden.

De stekken worden van de topscheuten genomen. Maak een stek met twee bladparen eraan. Snij direct onder het onderste bladpaar de stengel met een (vlijm)scherp mes door. Verwijder de onderste twee blaadjes door deze eraf te snijden. Verwijder het groeipunt boven het bovenste bladpaar. (De slapende ogen in de bladoksels lopen later uit.) Doop de stek in groeistof. Plant de stek in gezeefde bladaarde vermengd met scherp zand; verhouding 2:1. De stekken worden onder glas of plastic gehouden. Iedere dag voldoende lang luchten. De stekken bij een temperatuur van 18-20 graden houden. Na 5-8 weken zijn de stekken beworteld. Na beworteling de stekken oppotten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Skimmia Japonica is een van de gemakkelijkste planten om te stekken. Een bak met vochtige potgrond is al voldoende. Het mooiste is een teeltkasje, waarin niet te veel vocht verdampt, of onder plasticfolie, dat houdt ook goed vocht vast. Jonge scheuten, van het laatste jaar, van een centimeter of 10 lang. De onderste blaadjes er af halen, drie of vier bladeren ( met knop) en dan gewoon in de aarde steken. Na een week begint zich al callus te vormen (een soort wratten), waaruit de wortels groeien.
Kan bijna niet mis. Succes.
13 jaar geleden
Skimmia japonica is inderdaad een heel gemakkelijke
plant om te stekken. Dit doe je in het najaar van af half
Augustus. Ik neem kopstekjes van 10 tot 15 cm. en zet deze in een humusrijke vollegrond liefst in de schaduw.
Voor de rest laat ik de natuur zijn gang gaan.De meeste stekjes lopen in het voorjaar uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een of meerdere skimmia's stekken is een fluitje van een cent. Je snoeit een skimmia en de uiteinden van de twijgjes maak je op lengte bv. 10 cm. Je haalt er de meeste blaadjes af totdat er nog 4 of 3 over zijn. Deze steek je in de grond nadat je met bv. een satestokje een gaatje in de grond hebt gemaakt. Je maakt nu alles met een gieter een beetje nat en je stopt de stekjes onder een laagje blad (is momenteel genoeg te vinden). Dek alles wel af zodat het blad niet kan wegwaaien, maak er bv een glasplaatje boven. Laat alles de hele winter rustig liggen en in het voorjaar haal je het blad weg en zeker 90% is aangegroeid en heeft wortel geschoten.