Waarom bloeien witte rododendrons eerder dan de rode en paarse?

We hebben in onze tuin verschillende rododendron-struiken staan. Het valt me op dat de witte altijd als eerste bloeien. Op het moment dat de witte bloemen uitgebloeid staan, beginnen de rode en paarse pas te bloeien.

In mijn ogen is dit vreemd, het is "dezelfde" plant, dus eigenlijk zou ik vermoeden dat ze allemaal tegelijk zouden moeten bloeien. Hoe komt het dat dit niet zo is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.7K
anneliez
13 jaar geleden
staat die witte meer in de zon/uit de wind?
mijn witte sering in de beschutte achtertuin bloeit ook iets eerder dan de paarse in de voortuin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nope. Ze staan naast elkaar en krijgen evenveel regen, wind en zon.
anneliez
13 jaar geleden
staat die witte meer in de zon/uit de wind?
mijn witte sering in de beschutte achtertuin bloeit ook iets eerder dan de paarse in de voortuin

Het beste antwoord

Omdat elke rhododendron zijn eigen soort is. Zoals er verschillende soorten eiken bestaan. Het zijn dus niet allemaal varianten vandezelfde plant, maar allemaal verschillende planten, die tot de familie rhododendron behoren, eventueel door kwekers gemixed tot nieuwe varieteiten.

Ze zijn feitelijk zo verschillend als huiskatten en tijgers ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Elke rodo heeft zijn tijd van bloeien en dat is bij elke plant hetzelfde.
Bij de rodo's is het zo dat de witte het eerste bloeien en dan pas de rest.
Het zal bij hun dus wel in de genen zitten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij mij zijn de witte alweer uitgebloeid en er bloeit nu een roze en een paarse.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn een paar basissoorten Rhododendrons, zeg maar de wilde soort, later is men gaan kruisen met andere soorten en zijn er honderden nieuwe soorten ontstaan, die allemaal hun eigen vorm, hoogte , kleur en bloeitijd hebben, het zijn dus de eigenschappen van een van de ouders en/ of voorouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bloeitijd van rododendrons kan verschillen. Zo kan Rhododendron ‘Praecox’ al vanaf februari bloeien. In een zachte winter houdt hij zijn blad, maar bij strenge vorst laat hij het vallen. Er is een grote verscheidenheid aan rododendrons, die allemaal verschillende bloeitijden hebben. Vanaf februari tot en met juni zijn er bloeiende rododendrons verkrijgbaar. Kijk bij aanschaf op het plantenetiket voor de bloeimaand. De meeste soorten blijven in de winter groen en beschermen zichzelf tegen strenge vorst. Dan laten ze hun donkergroene blad hangen en is het net alsof ze zich zo klein mogelijk maken. Zo verdampen ze zo weinig mogelijk kostbaar vocht