Is er echt noemenswaardig verschil tussen tuinaarde en potgrond?

We willen potten vullen voor een lente-gevoel in de tuin, maar we hebben per ongeluk tuinaarde meegenomen.
Wat mij betreft gebruiken we dit gewoon, of zijn er onoverkomenlijke bezwaren?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
7.4K

Het beste antwoord

Een goede potgrond bestaat grotendeels uit turf, met daar doorheen wat zand en meststoffen. Indien je een hand vol potgrond neemt en er in knijpt, dan moet de grond sponzig blijven en los. Bij aanraking moet hij direct uit elkaar vallen. Slechte potgrond blijft na het knijpen een vaste ,kleffe bal die niet sponzig aanvoeld en niet uit elkaar valt. Tuingrond is anders van samenstelling en bestaat uit een mindere kwaliteit turf, zand, compost van gft afval en nog wat andere vage bestanddelen. Deze grond houdt minder vocht vast en is voor veel planten en vooral bloembakken niet geschikt. Dan is er ook nog cocos-grond. Voor in de tuin en een soort voor in potten en bloembakken. Ook hier geldt, de cocosgrond voor in de tuin nooit in bloembakken gebruiken. Voordeel van de goede cocosgrond voor bloembakken is dat deze grond zeer veel vocht kan vast houden en de meeste planten er zeer goed in groeien. wel wat duurder maar zeer de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tuinaarde is bemest. Als je daar jonge/nieuwe planten in poot, heb je kans dat je de wortels verbrandt. Voor inplanten is potgrond wel geschikt.