Welke fruitplanten hebben weinig zonlicht nodig?

Ik heb zo'n 5 m2 tuin waar eigenlijk weinig zonlicht komt, door een aan het zuiden grenzend huis. Wat voor planten hebben er weinig zonlicht nodig? Ik ben fan van de eetbare tuin, dus daar gaat mijn voorkeur naar uit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
8.5K

Antwoorden (8)

Onkruid groeit daar over het algemeen vrij goed :p
Zijn er eetbare onkruiden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets zegt me dat dit niet het antwoord was dat ik zocht...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onkruidfruit? Vreemd antwoord, hoewel, bramen... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paardebloemblad is goed eetbaar, brandnetel(soep), madeliefjes ook, en nog wel wat "onkruiden". Maar dat is geen fruit. Bramen hebben juist wel veel zon nodig, dus dat wordt 'm ook niet ;-)
Het meeste fruit verlangt veel zon dus de keuze is beperkt. Soorten die geschikt zijn voor een plekje waar wat minder zon is zijn: zure kersen (bijv morel), braambessen en herfstframbozen geschikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de vrucht kiezen die wat noordelijker groeit zoals de appel. Vruchten kan men ook kweken met daglicht inplaats van direct zonlicht, het rijpen van het fruit is alleen een langer proces. De stam bedekken met paardemest helpt ook, vraag even bij een goed tuincentrum naar rassen die niet direct zonlicht nodig hebben, ze zijn er. Ik heb zelfs ooit Italiaanse tomaten gekweekt op de koude grond aan de noordkant van mijn huis waar bijna geen zonlicht komt. De vrucht zelf werd alleen pas rijp in september maar was uitstekend eetbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ik een boom wel zo dicht tegen een muur aanplanten? Het gaat hier om een strook van zo'n 1,5 bij 4 a 5 meter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wel een heel klein stukje grond voor een fruitboom. Maar je hebt leuke fruitbomen gekweekt op een raster die heel smal maar wel breed kunnen worden. Als de muur warme opneemt geeft hij dat ook weer af zodat je een beetje broei krijgt, wat niet verkeerd is. Je moet de boom dan wel flink veel voeding gaan geven en niet rigoureus alles wegsnoeien voor de lekkerste appels, met weinig zonlicht heeft zo'n boom veel blad nodig. Je hebt ook bosvruchten zoals de framboos, die eist wat minder direct zonlicht en is een makkelijke plant in onderhoud. Hij gaat z'n eigen weg. Je kunt ook een bramenstruik tegen je muur zetten.
Eventueel kan je bosbessen planten. Deze groeien in loofbossen en hebben dus sowieso weinig licht nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb Japanse wijnbessen staan in een op zich niet zo'n zonnig hoekje in m'n tuin. Dat zijn wel stekelige takken, maar de vruchten zijn erg lekker (vind ik). Je zou ook kunnen kijken naar bramen en dergelijke, bramen zijn er ook in doornloze variëteiten en je kunt ze leiden langs een raster zodat je precies kunt bepalen hoeveel ruimte ze mogen innemen. Elk jaar de takken afsnoeien die vruchtgedragen hebben, en dan krijg je vanzelf weer nieuwe takken die vrucht zullen dragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bosbessenstruik is een echte aanrader. Deze struikjes groeien ook in het bos en hebben dus niet veel licht nodig. Er zijn verrukkelijke ijsjes en yoghurt toetjes te maken met deze bes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bessen hebben over het algemeen niet veel zon nodig daar zij ook in de schaduw groeien in onze bossen zo zijn oa kruisbessen, bosbessen, aalbessen, bramen en rozebottel ideaal voor jouw tuin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een doornloze braam op een schaduwplek staan. Geeft prima vruchten. Doornloze bramen zijn minder smaakvol dan wilde bramen, maar hebben geen vervelende prikkers en misschien nog belangrijker: ze woekeren niet door je hele tuin heen.
Je kunt ze zo eten of heerlijke jam van maken.

Heb je ook al aan bieslook gedacht? Groeit prima in de schaduw.