Hou kan ik een kastanje takje wortels laten schieten?

Zelf een paar takjes maar hoe lang duurt het proces ... en op welke temp. moet ik ze wortelen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
16.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het niet handiger om een kastanje in de grond stoppen?
Rieneke1
13 jaar geleden
@ keesvi, mijn idee.
met die houtige takjes zal het niet snel lukken lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor de tips! maar de takjes komen van de Anne Frank Boom ik probeer ze te wortelen, ook met kastanje`s (die gaan goed!) maar het duurt te lang, haarwortels zijn er wel. ik ben bang voor schimmel het blijft een moeilijk proces vrees ik.. enten zou een oplossing kunnen zijn.
Rieneke1
13 jaar geleden
ik zou de kastanjes bewaren tot mei of zo, en het dan proberen.
je hebt dan veel meer licht, de dagen worden nu steeds korter.

Antwoorden (7)

zet het takje in ruim water op de vensterbank..
geef het zoveel mogelijk licht..
na een paar weken komen er wortels aan , maar niet zo snel planten , als er voldoende wortels aanzitten ,in een pot aarde zetten en in het voorjaar pas in de volle grond..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer het eens met het takje eerst in wortelpoeder te dopen, dan heeft het alvast een voorsprong en meestal heb je dan succes. Toch is het beter om de zaadjes uit de kastanje bolster zelf je planten, dan heb je zonder meer succes (eigen ervaring van 2 inmiddels grote kastanjebomen)

Toegevoegd na 16 minuten:
hoop dat het plaatje zichtbaar is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, nog nooit op die manier geprobeerd. Plant je dan de hele bolster of haal je de zaadjes eruit en laat ze eerst drogen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je plant dan de hele bolster, dat is het zaad (ik bedoel dus die gladde bruine dingen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plaatje toevoegen lukt niet :-(
Houtachtige stekken zet ik normaal gesproken gelijk in de grond (met stekpoeder). Omdat het een kastanje takje is zou ik het in een potje buiten zetten op een beschermde plek (vorstvrij). Je zou eventueel fleece (tuincentrum) over het potje kunnen doen (is wit, weegt niets, laat licht/lucht door en houdt een plantje 'warm'). Het wortelproces is van een aantal factoren afhankelijk (bv soort, gezondheid van plant) en kan varieren van een paar weken tot een paar maanden. Garantie voor succes is er nooit. Het is raadzaam om meerdere takjes te plaatsen, dan heb je meerdere kansen op 'aanslaan'. Ook is het aan te bevelen om takjes te nemen van nieuwe groei (takjes die dit jaar gevormd zijn), dit bevordert de kans op succes. Als er nog blaadjes aanzitten is het normaal dat die eraf vallen, geen paniek. Zorg er ook voor dat je 2 stukjes waar blaadjes aangezeten hebben onder de grond stopt en 2 (of 3) boven de grond; daar gaan de nieuwe scheuten uitkomen. Vooral niet te nat (verrotting), met rust laten en geduld hebben. Heel veel succes, ik hoop dat het lukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo ver ik weet, is dit nog nooit gelukt, tenminste, ik heb er nog nooit over gehoord, kastanjes worden altijd gezaaid of worden geënt op een wilde onderstam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gevonden op internet:
de Anne Frank boom (een kastanje) ... De 150 jaar oude boom was een van de oudste kastanjes van Amsterdam. Toen duidelijk werd dat de dagen van de boom geteld waren, verzamelde de Anne Frank Stichting kastanjes van de boom om stekjes te kweken. Inmiddels hebben veel scholen in Europa een eigen Anne Frankboom. Ook staan er 150 loten van in het Amsterdamse Bos. Is dit dus onzin?? http://nos.nl/artikel/180135-anne-frankboom-omgewaaid.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker volomen onzin van een journalist, die het verschil niet weet van een zaailing van de kastanje en een stekje.
Want dat hebben ze wel gedaan, van deze beroemde boom zijn kastanjes gezaaid, al weer enige jaren geleden toen de boom al heel erg slecht was.
Maar dat is dus geen stekje maar een zaailing!
Wel heel scherp van je!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je toelichting. Journalisten schrijven vaak ook maar wat, jammer.
Dit lukt niet! Kastanjes worden gezaaid zo als edlijst ook al aangeeft. De beste manier om een kastanje te laten ontkiemen!! is dat kastanjes eerst een koude periode nodig hebben voordat ze kunnen (goed) ontkiemen.
Leg de kastanjes eerst 2 maanden in de koelkast.
Stop ze daarna in een pot met humusrijkegrond en plaats
ze buiten en laat de natuur zijn werk doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad het gaat om een of andere reden niet.Zeer waarschijnlijk zouden wel stukjes levend materiaal in het laboratorium in een bakje bacterie vrije voedingsvloeistof kunnen worden gekloond. Het kan immers ook met menselijke huid dus met plantaardig materiaal al helemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stekken van een kastanje schijnt niet mogelijk te zijn. Wat niet wegneemt dat je het kunt proberen met al eerder genoemd stekpoeder.

Lees dit forum er even op na, alles over stekken van een kastanje.

http://www.groeninfo.com/forum/zaaien_enten_en_stekken_forum/40171-kastanje_stekken.html