Bijna alle groenblijvende heesters en struiken zoals vuurdoorns, laurierkers, hulst enz zijn bruin geworden. Oude aanplant, nieuwe , alles. Wat nu?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.5K

Antwoorden (4)

Wacht toch het voorjaar maar,voor dat je erg schrikt.
Best kans dat ze weer uit gaan lopen.En dan kan je het dode altijd nog weg snoeien.
Het heeft natuurlijk wel erg gevroren,maar ik zou hoop houden.
Hoop dat het goed komt.
burgos
12 jaar geleden
Ik was juist vandaag in mijn tuin bezig en ontdekte hetzelfde. Maar bij goed kijken zag ik het nieuwe er al tussendoor komen. Dat duurt bij de ene of andere plant soms langer, een plant kan lijden van strenge vorst, maar toch, het komt best weer goed. moed houden maar en niet te snel gaan rooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oudere planten komen soms ook weer van onder bij de stam en bij de takken.
Nieuwe beplanting zijn dunner en meer gevoeliger voor deze strenge vorst van afgelopen periode.
Hier zullen er meer van dood zijn.
Als je onder bij het stammetje even schraapt met een mesje en het ziet nog groen dan is er nog leven in.
Als het overal bruin is is er weinig kans dat ze uitlopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna alle wintergroene struiken,( behalve de hulst) horen niet thuis in ons land maar in andere landen waar vrijwel geen vorst is.
De meest van deze wintergroene struiken, kunnen de winter meestal prima overleven, maar een hele enkele keer gaat dit fout, zo ook in 1985, toen de schade enorm was.
Doordat een wintergroene heester in de winter zijn blad houdt, gaat dan ook de verdamping door.
Echter als de vorst te diep in de grond zit, kan de heester geen vocht meer opnemen en vriest het vocht uit het blad weg.
Dat noemen we ten onrechte bevriezen, maar het is eigenlijk meestal verdrogen.
Struiken waar het bruine blad straks gaat afvallen, zijn meestal nog wel in leven.
Struiken waar het bruine blad aan blijft zitten, zijn meestal voor een deel, (groot deel) , dood.
Dan zijn ook de takken/ stammen uitgedroogd( bevroren)

Het is dus nu gewoon afwachten wat er verder gaat gebeuren.

Echter ik verwacht dat de schade aan deze groep planten , zeer aanzienlijk is!
Ook zullen er veel rozen zijn bevroren en vaste planten.
Vroeger werden deze planten waarvan men dit wist, keurig voor de winter afgedekt, de rozen werden aangeaard en vorstgevoelige vaste planten ging stro of blad overheen.
Maar als er jaren lang niets meer bevriest, gaat men deze kennis weer vergeten.
Met het wegkrabben van buitenkant van een takje, kan je vaak zien of het er onder nog groen( levend) dan wel niet bruin ( dood) is.
Maar pas op.
Bij sommige soorten gaat dit niet op, die zijn altijd bruin.