Onze forsythia is een aantal keer "gesnoeid" met de heggenschaar (bolvormig). Alles groeit naar binnen en er komen weinig bloemen in. Wat nu?

Onze tuinman heeft de forsythia met de heggenschaar gesnoeid (bolvormig, net een buxus), ook al hadden we aangegeven dat het we niet meer zo willen. Hij heeft dit al een aantal keren gedaan en de hele natuurlijke vorm is uit de plant. Er komen bijna geen bloemen meer in, alleen wat aan de uiteinden. Alles naar buitengroeiende takken zijn er af en alles groeit naar binnen. Hoe krijgen we de plant weer het beste in zijn natuurlijke vorm terug? Kan dit nu al, of moeten we er mee wachten tot het najaar of na de bloei?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (1)

Wil je weer een normale Forsythia, snoei hem dan nu terug tot een halve meter hoog.
Mogelijk dat hij volgend voorjaar nog niet optimaal bloeit, maar het tweede jaar zeker wel.
Daarna in het vierde of vijfde jaar een enkele oude tak er uit snoeien.
Ziet er nu even erg kaal uit, maar het werkt zo prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
en de tuinman uit de buurt houden, +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die wil alleen maar uurtjes maken en afrekenen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Rieneke:dat was ook mijn eerste gedachte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is denk ik nog zo'n ouderwetse tuinman, die er van uit gaat, dat alles zijn onderhoud nodig heeft en alles vooral ' netjes' moet zijn, geordend en niet te groot.
Heel veel struiken en bomen worden om die reden vaak volkomen onnodig gesnoeid.( verziekt! )
Terwijl rozen en vlinderstruiken b.v. vaak niet voldoende gesnoeid worden, omdat het zo zonde is van al die nieuwe blaadjes in maart.