Hoe kan ik het beste mieren uit mijn bloempotten verwijderen zonder dat mijn planten hier onder lijden?

Onlangs heb ik mijn balkon versierd met o.a. een lavendel, een muntplant en een sundaville. Tot mijn grote schrik zat mijn balkon de volgende dag onder de mieren. Als ik hun route volg dan verdwijnen ze in de bloempotten... Ik ben bang dat ze hele nesten hebben gebouwd. Hoe kan ik ze (het liefst op een dier en-milieuvriendelijke manier) voorgoed van ze afkomen? Bedankt voor uw reactie!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze doek verder niemand kwaad. Waarom wil je er vanaf? Lekker laten zitten :/
Rieneke1
10 jaar geleden
Wat Niels zegt, maak je er niet druk om, het kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken het probleem. Ze ruineren je hele plant...( en als je niets er aandoet.. Komen ze binnen en vreten aan je muren. Je schijnt er niets aan te kunnen doen.. Mij werd geadviseerd om mieren lok doosjes naast de planten te plaatsen. Dan zou de mieren weg van de plant lokken.
Weet niet of het werkt... De plant was toen al dood. Dus weg gegooit.
Potten met een dubbele bodem van elba? Helpen ook, klimmen ze niet makkelijk in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou dan heb ik mieren met een termieten complex.., hihihi... Ze hebben mn planten in pot.. 1 voor 1 vermoord. En de gaten in de specie van mn muur zijn ook elk jaar een stukje groter... Vreselijke beestjes zijn het. Brrr
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bij ons ook. als je ze nesten laat bouwen in je bloempot op balkon, knagen ze de wortels van je planten kapot om meer ruimte te maken, ze gooien de aarde eruit, en je plant gaat dood.
ik zou de bloempotten mee naar buiten nemen, daar leegschudden, de wortelkluit in een emmer water zetten tot je zeker weet dat er geen moeren meer in zitten, en dan verse aarde erbij en terug in de pot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank! Ik ga de mieren een ander plekje geven, aarde verwisselen en ook koperen muntjes plaatsen.

Het beste antwoord

Mieren kunnen niet tegen koperen voorwerpen.Wij houden ze buiten door in de hoeken van onze buitendeuren oude koperen muntstukjes te leggen . Leg dus in uw bloempotten en ook op uw balkon oude muntstukjes .Ze moeten wel zeker koper bevatten ,anders werkt het niet.Ik weet niet of de eurocent muntjes koper bevatten , dit heb ik nog niet geprobeerd.Het mogen natuurlijk ook stukjes bladkoper zijn ,die de loodgieter gebruikt in de dakgoten en afvoerpijpen .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Dit werkt prima. Heb een hele rits nieuwe (euro)stuivers en centen bij de buitendeur en de schuifdeuren gelegd omdat de mieren nesten bouwden onder de tuintegels en alles ging wiebelen. Sinds ik dat doe heb ik geen mier meer gezien, ook binnen in huis niet meer.
Plus voor Tempete