Mijn zelf gekweekte cherrytomaatjes beginnen te barsten. Hoe kan dit?

In het begin van dit jaar heb ik bij de action een setje met tomatenzaadjes gekocht. Na maanden van verzorging was ik hartstikke blij dat de tomaten begonnen te groeien en zelfs rood te kleuren. Maar vlak voordat ze mooi rood waren (meer oranje met hier en daar nog wat groen) begonnen ze al te barsten. Ik heb verder niets eraan gedaan, behalve hier en daar wat okselscheuten weggehaald. Ik heb maximaal 4 planten in 1 grote pot en zo heb ik 3 potten. Een pot met 4 plantjes, 1 pot met 3 plantjes en 1 pot met 2 plantjes. Het gebeurt bij alle potten.

Wie weet wat ik kan doen om dit te voorkomen want ze zijn nog net niet rijp, maar ik moet ze er wel afhalen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

Oorzaak?.
Cirkelvormige scheuren ontstaan als de tomaten in jong (groen) stadium iedere dag volop in de zon hangen. De vruchthuid wordt dan vrij stug. Als de tomaat verder groeit rekt de vruchthuid niet meer goed mee. Hierdoor ontstaan barsten. Als de vrucht vrij veel in één keer gaat zwellen zal dit nog meer voorkomen. Bij een ploste weersovergang van zonnig en warm weer naan bewolkt en koeler weer zal de sapstroom nog een tijdje blijven doorgaan. Maar de bladeren kunnen niet voldoende verdampen. Een deel van de sapstroom wordt in de vruchten geperst waardoor de vrucht barst.

Hoe voorkomen?
Dit is typisch een geval van de vruchten die te lang in de volle zon hangen. Je moet dus zorgen dat de vruchten wat beschermd zijn door de bladeren. Het afschermen van de zonnekant van de serre is een goede maatregel indien de hoeveelheid blad dit niet toelaat
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt,
Ze stonden inderdaad volop in de zon, ik dacht juist dat dat goed was. Volgende keer niet meer doen dus.

Andere antwoorden (1)

Toevallig is deze vraag vandaag al eerder gesteld.

Hier zie je de antwoorden:
http://www.goeievraag.nl/vraag/schil-tomaatjes-barst.81998