Als je zaad van plant op plant haalt, gaat dan de kwaliteit van de plant ook achteruit?

Ik zaai al jaren elk jaar met succes heerlijke Ananaskers (Physalis). Dit jaar had ik geluk dat ik nog net een zakje zaad daarvoor kon bemachtigen. Nu wil ik eigenlijk van deze planten wel zelf zaad oogsten voor volgend jaar en misschien de jaren daarop.

Dat dit mogelijk is daar twijfel ik niet aan, maar zal dan de kwaliteit van de vruchten ook achteruit gaan wanneer je zaad van plant, op plant, op plant haalt?

Toegevoegd na 18 minuten:
Even ter aanvulling voor wie dit niet kennen: Niet alle Physalis is eetbaar. Ik heb de Physalis Edulis.

http://suttons.hostserver1.co.uk/im/pd/VECAP14563_3.jpg

(Ik zou niet graag willen dat iemand denkt: hey de lampionplant heb ik ook in mijn tuin, die kun je eten.) ;-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.1K

Het beste antwoord

Als je de vrucht van een plant echt goed laat drogen en daarna de vrucht oogst kun je de zaden, mits op een droge plaats enkele jaren bewaren. In het voorjaar de zaden op een vochtige grond zaaien en zie het resultaat.
Wil je de zaden voor langere tijden bewaren, doe ze dan in de diepvries.
Zelf heb ik bv. bonen en peulen, die al 5 of 6 jaar in de diepvries hebben gezeten, ook dit jaar weer gezaaid en met buitengewoon succes.

Toegevoegd na 2 dagen:
In antwoord op je reactie wil ik je nog het volgende meedelen. Van peulen bewaar ik al jaren het soort ''Vroege Hendriks'' met succes. Van sperziebonen bewaar ik al vele jaren die bonen die wij het lekkerste vinden en van de tuinbonen bewaren wij ook vele jaren enkele soorten.
De planten moeten wel langer in de tuin blijven staan en de vruchten moeten worden uitgepoold als ze zijn gedroogd. Dan bewaar ik ze in een plastic zak in de diepvries. Een voordeel is ook dat de bonenvlieg geen kans heeft.
Met kleinere zaden heb ik het nog niet geprobeerd, maar het zal best gaan, b.v. met tomaten. meloen, komkommer paprika, padron enz. enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jasser, ik weet nog wel wat van planten , maar dat van de zaden invriezen is me niet bekend, fijn dat ik dat nu weet, doe je het ook met ander zaad?
+1

Andere antwoorden (1)

Heel veel soorten die ontstaan zijn door kruisingen, komen niet soortecht als plant terug als je die gaat zaaien.
De ananaskers, zal niet zo maar kruisen met een andere plant en zal daarom uitstekend terug komen als je zelf zaad van je oude planten hebt geoogst, misschien dat er hele kleine afwijkingen zijn, maar ook dat is nog maar de vraag, dus kan je gewoon ieder jaar je eigen zaad van je planten winnen.
Oogst alleen aan de plant gerijpte vruchten, haal de zaadjes er uit en droog het op kranten, bewaren in een papieren zakje op kamertemperatuur.