Zijn dit nou nieuwe tomaatplantjes? Hoe kan dat?

Mijn dochter nam een hap van haar tomaat en dit zat erin.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
3.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bijzonder!

Het beste antwoord

Even googelen leverde mij de kennis op dat dit 'viviparie' genoemd wordt.Dat betekent: levendbarend. Het verschijnsel waarbij zaden kiemen terwijl ze nog aan of in de moederplant vastzitten. Vocht is hierbij essentieel: zonder een hoog vochtgehalte zou het zaad uitdrogen en is viviparie niet mogelijk. Dit verschijnsel komt dan ook veelal voor in een vochtrijk klimaat. Bijvoorbeeld dus deze overrijpe tomaat waarvan enkele zaden in de vrucht zijn gekiemd en al zijn begonnen uit te groeien tot een kiemplantje. Je zou het ook in een mandarijn tegen kunnen komen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het is een vorm van overlevingsstrategie voor het zaad van die tomaat. De kiemrust wordt overgeslagen, de kieming treedt vroegtijdig op. Viviparie kun je zien als een aanpassing aan leefomstandigheden die altijd ongunstig zijn. Het heeft geen zin om kieming uit te stellen, als de milieuomstandigheden toch niet verbeteren. Daarom kunnen alle zaden maar beter meteen kiemen.

Dit kun je vergelijken met het wachten met je vertrek naar huis tot het ophoudt met regenen, aangezien je geen regenjas bij je hebt. Je loopt dan het risico dat je om middernacht nog staat te wachten en alsnog een nat pak moet halen. Waarom zou je in dat geval niet meteen nat worden? De tomaat "wist" dat hij geen kans meer zou krijgen om zich voort te planten.

Toegevoegd na 21 minuten:
Het antwoord op de hoofdvraag is dat dit inderdaad nieuwe tomaatplantjes zijn.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

tja, in een tomaat zitten zaadjes en die kunnen soms uitkomen. tomaatplantjes zijn erg sterk en zullen snel tot ontkiemen komen. stop in januarie een (rotte) tomaat in aarde en na enkele weken staan er al scheuten, die je kunt verplanten. pas buiten zetten als de vorst geen bedreiging meer vormt en vanaf mei groeien ze flink door.in de zomer kun je dan tomatenplukken.
wel droog en in de zon zetten en regelmatig, op de kluit,water geven. als de plant zelf nat wordt, gaat ie snel rotten (Phydoftera)