Hoe krijg ik een avocadoplant uit een pit?

Ik eet veel avocado's, en ik heb van alles geprobeerd met de dikke pit om er een plant uit te laten groeien, maar het lukt niet. Ik heb 'em al laten hangen op tandenstokers boven een bodempje water, in een potje aarde gezet, in vochtige watten gelegd, maar niets lukt. Hoe moet het nu echt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pas op als je verhoogde bloedsuiker hebt kan je last krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door avocadopitten te laten ontkiemen?
;-) Flauw grapje he Nee hoor, dank je voor de tip, maar ik heb er gelukkig geen last van.

Het beste antwoord

Ik heb het ooit als volgt gedaan; Ik hing de pit boven een glas water door er aan 2 kanten een tandenstoker in te prikken. De onderkant moet in het water hangen. Dat betekent dat je het hele proces moet blijven navullen.
Die opgehangen pit moet je voor het raam zetten waar veel zon schijnt. Na verloop ven tijd zal hij openbarsten,
zullen er nieuwe scheuten uitkomen en zal hij wortel schieten in het water. Dit kan 3-6 maanden duren naargelang hij veel of weinig zon krijgt. Het is nl .de warmte v.d. zon die het hem doet. Als je de discipline hebt opgebracht om de basis van de pit onder water te houden,
moet het goed komen. Zodra scheuten en wortels zijn uitgekomen kan je hem planten.
Het wordt wel een erg grote plant met grote bladeren. Als je er echt een boom van wilt maken met vruchten, dan moet je echt minimaal 7 jaar wachten voor hij vrucht draagt, plus de tijd nog voordat het een boom werd.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De borrelglaasjes met pitten staan voor het raam! Ik ben benieuwd, ik heb niet allemaal op dezelfde manier erin gehangen, dus we zullen zien of het deze keer wel gaat lukken.

Andere antwoorden (2)

Vermeerdering: door zaaien van de grote pit; nadat de pit uit de vrucht is gehaald, moet hij eerst schoongewassen worden met lauw water; daarna ongeveer 24 uur drogen tot het bruine vlies om de pit barst; de pit wordt dan geplant met de bolle kant naar beneden in vochtige grond, zodanig deze ongeveer 2/3 onder de grond zit; zet de pot op een warme lichte plaats en houd de bovenkant van de aarde vochtig met een plantenspuit; het kiemen duurt vaak lang; voor de commerciële teelt wordt de avocado meestal door stekken of enten vermeerderd.

Overwintering: boven 10°C

Wellicht is t laten barsten van het bruine vlies net de oplossing!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er wordt gezegd dat je moet letten op de bolle kant dat is dus waar t gaat ontkiemen
als de pit andersom in de aarde geplaatst wordt kan t mislukken
wanner stop jij ze in de aarde? welke maand? ik denk dat januari de beste maand is .binnen houden en in de warme maanden buiten.