hoe voorkom ik dat stilstaand water in een ton gaat stinken?

Ik heb een houten ton met water (minivijver) en daarin een klein fonteintje. Deze zet ik alleen aan als ik thuis ben. Maar toch gaat na verloop van tijd het water stinken, waarschijnlijk omdat het toch het grootste gedeelte van de tijd stilstaand water is. Ik heb er wat waterhyacinthen in drijven, meer niet omdat het een kleine ton is en de meeste plantjes toch doodgaan vanwege de fontein. Wie weet wat ik tegen die stank kan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
7.1K

Het beste antwoord

De beste oplossing is toch de fontein iets vaker te laten lopen. Zuurstofarm water is de oorzaak van je geurprobleem. Meer continue zuurstof inbrengen d.m.v. de fontein is je oplossing.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik zou allereerst de ton helemaal leegmaken en schoonmaken. dan met een scheutje chloor ( hoeveelheid van een zwembad van dat formaat)evt een paar vaatwasblokjes... of als het schimmel heeft met water en azijn schoonmaken. dan goed schrobben van binnen. Er vers water indoen en het over laten strromen zodat de bleek eruit is. als je de bodem kunt zien is het wel schoon. En als de stank weg is er anti muggentablet in het water doen. ( zeg er wel bij dat het voor planten is dat je in elk geal de juiste tablette gebrukt. op doen ( muggen gaan eitjes leggen in water) En je kan er minnows in doen ( ik weet de nl naam daar niet van) maar die eten de larven van de muggen op)
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Muggenlarven houden het water juist heel erg schoon en zijn zeer nuttig.
Indien er iets gaat stinken, moet er wel organisch afval zijn dat tot ontbinding komt.
Een tonnetje met water en een fonteintje er in ,zal normaal gesproken nooit gaan stinken.
Mogelijk is het een tonnetje gemaakt van een wijnvat, een port vat of zo iets, daar worden veel tonnetjes van gemaakt.
Dat heeft wel een jaar nodig voordat de lucht/ stank uit het hout is.
Regelmatig schoon maken en nieuw water er in is dan het beste.
En ja, er horen wel zuurstofplantjes in het tonnetje, zoals hoornblad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je weer water gaat verversen, neem dan ook water uit een vijver of sloot, daarin zitten allerlei bacterieën, die het tonnetje van binnen schoon maken.