Wat doet een vlieg dat nuttig is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.8K
rose
13 jaar geleden
Ik wilde het ook vragen.

Het beste antwoord

de maden van vliegen zijn de voorhoede van kadaveropruimers.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heel goed antwoord. +1

Andere antwoorden (5)

doodgeslagen worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zijn larven en hijzelf zijn voedsel voor andere dieren, en ze kunnen ziektes verspreiden, waardoor ze bepaalde bacterien helpen voort te planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij leeft, dat is voor de vlieg zelf tamelijk nuttig.
13 jaar geleden
Het enige nut dat (alle) organismen hebben is te zorgen dat hun erfelijk materiaal wordt doorgegeven aan het nageslacht. Dat geldt net zo goed voor de mens als voor een vlieg.

Om het vliegenlijfje in leven te houden heeft het voedsel nodig en zuurstof. Het voedsel komt van dode dieren. Zuurstof komt binnen via kleine gaatjes in het lijfje (de tracheeën).

vrouwtjesvliegen paren met mannetjesvliegen en leggen eitjes. Hier komen maden uit die zich vol eten en vlieg worden.

Voor de natuur zijn maden en vliegen nuttig omdat ze dood materiaal opruimen en zodoende meehelpen om een ander organisme af te breken zodat alle grondstoffen weer terugkeren in een ingewikkelde kringloop. Maar dit is een redelijk filosofisch perspectief. Biologisch gezien gaat het alleen maar om het voortbestaan. Omdat elk organisme uiteindelijk dood gaat (een eendagsvlieg een beetje snel) zal door het voortbrengen van nakomelingen de soort in stand worden gehouden.