Hoe lang kan je vetbolletjes voor de vogels bewaren?

Op kamer temperatuur, binnen in een kast.

De vogels hebben deze winter maar 2 van die bolletjes opgegeten, en ik het er nog 4 over. Zou dit te bewaren zijn tot volgend jaar, of kan ik ze beter maar meteen in 1 geheel naar buiten gooien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
10K

Het beste antwoord

Ik leg de vetbollen die over zijn in de vrieskist in een afgesloten zak.
Tegen de tijd dat het weer tijd wordt haal ik ze eruit en hang ze buiten.

En ze kunnen tegen vrieskou want buiten vriest het ook als ze buiten hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ONGEKOOKTE RIJST mag je NIET geven aan vogels, zwelt op in hun maagje door het vocht en ze sterven!
http://www.natuurhulpcentrum.be/index.php/vogels-voederen
Droog brood ook niet, is beter als je het bevochtigd.

Andere antwoorden (5)

"Vetbollen bewaren

De vetbollen die je in voorraad hebt, kun je op een koele plek maandenlang bewaren. Liefst afgesloten in een blik of plastic doos. In ieder geval droog en koel. Liefst bij een temperatuur van maximaal 15 °C. Afgesloten bewaard kunnen ook muizen en andere dieren er niet bij. Een garage, berging of tuinschuurtje is er ideaal voor. In een kelder is het soms te vochtig."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik houd er ieder jaar wel over, en die zijn het volgend jaar nog prima te gebruiken.
ik bewaar ze wel in de koelkast, of soms in de schuur.
bij kamertemperatuur zullen ze mogelijk ook goed blijven, maar een koele plaats is beter.
Rieneke1
13 jaar geleden
Bij te hoge temperaturen wordt het vet rans. Dat ruiken ze en het smaakt ook niet meer. Koel bewaren dus. Oude vetbollen laten ze links liggen als er in de omgeving verse voorraad hangt.
Ivana
13 jaar geleden
Ik houd ook altijd bolletjes over en bewaar ze gewoon in een kast in de bijkeuken omdat die niet zo warm is. Ik heb ze dit jaar gewoon opgehangen en ze werden gewoon weggegeten. Er waren er wel een paar bij die ouder dan een jaar waren. Nog een tip;
Bij het opruimen van 'over de tijd'resten, vond ik nog een half zakje gewone rijst en heb dit in hun graansilo gedaan.
Ze vochten er gewoon om! Binnen een mum van tijd was alles op. Zo'n grote zak rijst heb je al heel goedkoop dus....Ik bekijk de vogels vaak en graag om ze na te tekenen of te fotograferen met een grote zoomlens. Met die rijst kan ik volop aan de slag, want ze zitten er gewoon op te wachten en zodra ik de achtertuin inloop is het een gekwetter van jewelste. Alsof ze roepen;' Attentie, attentie, ze is er weer"! Mijn verse vetbolletjes gaan niet zo hard als die rijst! ;P
amc
13 jaar geleden
Als je de vetbollen die je nog over hebt ontdoet van het netje dat er omheen zit en je maakt de vetbollen bv. met een hamer kleiner zodat je alles samen op een voedertafel kunt leggen of ergens in de tuin op de grond dan zal alles binnen een week weg zijn, het wordt dan gegeten door alle soorten vogels en in het naseizoen kun je alles weer vers aanschaffen.