Een aantal takken van een boom in de tuin van mijn buurman hangen over het platte dak van mijn bungalow. Mag ik die verwijderen ?

De takken vervuilen het dak en belemmeren de werking van mijn zonnepanelen. Ik zal hem eerst de gelegenheid geven ze te verwijderen, maar als hij niet doet (de verhouding met die buur is niet alte best), mag ik ze dan door een hovenier laten verwijderen en de kosten op hem verhalen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

Bij overhangende takken van de boom van uw buren heeft u het recht om hier wat aan te doen. Volg het onderstaande stappenplan.
Neem de volgende stappen:

Stap 1. Vraag aan uw buren of zij willen snoeien
Vraag uw buurman of hij wil snoeien. In principe moet uw buurman zelf ervoor zorgen dat takken niet overhangen of dat een haag gesnoeid wordt. Uw buren hebben het recht om toegang tot uw tuin te krijgen, als ze alleen via uw tuin de takken kunnen snoeien.
Stap 2. Stuur een brief naar uw buren
Stap 3. Haal de takken zelf weg

Tips & voorbeeldbrieven

Cases burengeschillen met oplossingen (zie bron)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
top! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je ook hoe het zit met het verhalen van de kosten op de buurman, Pelle? Want daar zou ik uiterst voorzichtig mee zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@stippel, via dezelfde link:
Als u kosten moet maken voor het weghalen van overhangende takken of begroeiing, kunt u die meestal niet verhalen op uw buren. Het is niet tegen de wet om planten of bomen te ver te laten doorgroeien. In de wet staat niet dat iemand verplicht moet snoeien. In een uitzonderlijke situatie kan dit anders zijn. U moet dan wel zelf in actie komen om het bedrag te verhalen, eventueel met behulp van een advocaat. Rechters zullen meestal de kosten verdelen tussen u en de buren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, de kosten zijn in principe voor jou (dat heb ik ook al meerdere malen voorbij zien komen bij de Rijdende Rechter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ik had dat deel van de vraag volledig over het hoofd gezien ;)