Wat te doen met rupsen van de witvlakvlinder?

er zitten er ineens een stuk of wat op mijn framboos.
het zijn prachtige rupsen, en ik wil ze beslist niet doden, maar ben wel bang dat ze mijn hele framboos kaalvreten.

Rieneke1
11 jaar geleden
in: Tuin
4.5K
Amadea
11 jaar geleden
Mooi inderdaad! Lijkt op een meridiansborstel.

Het beste antwoord

Tja, dat is lastig als ze er eenmaal zitten. Wat ik lees is dat je ze in ieder geval niet met blote handen moet oppakken want hun haartjes kunnen de nodige irritatie veroorzaken.

Ik heb eens gezocht of er een natuurvriendelijke manier van bestrijden is en die is er wel. Al kun je je afvragen of het nodig is getuige de tekst:

"Aangezien de rupsen grote hoeveelheden blad kunnen verorberen, kunnen ze, als er veel zijn, behoorlijk veel schade veroorzaken. De schade is echter meestal beperkt en vrijwel altijd plaatselijk. (...)
Aangezien de schade meestal beperkt is, is behandeling vrijwel nooit nodig. Als het toch nodig is, verwijder dan de cocons en eieren in de winter."

Je zou dus aan preventie kunnen doen komende winter voor volgend voorjaar. Als je ze nu weg wil hebben kan dat eigenlijk haast niet op een vlindervriendelijke manier. Wel kun je de natuur een handje helpen misschien door wat natuurlijke vijanden van de rups los te laten op je frambozen (met name spinnen, want ik zou niet weten hoe je vogels of wespen zou kunnen afsturen op de rups). Niet fijn voor de rups, maar wel voor de spin. Nog wat andere tips voor het aantrekken van natuurlijke vijanden vind je in de tweede link: "Dit kunt u doen door nestkasten te plaatsen en te zorgen voor een gevarieerde aanplant van allerlei keukenkruiden, bloeiende planten zoals phacelia, goudsbloem, fluitenkruid en klimop."

Een laatste optie die ik zie is ze met handschoenen aan te verwijderen en ze ergens op te zetten wat ze nóg lekkerder vinden dan jouw framboos. Ik begrijp dat ze appels en andere zoete fruitsoorten lusten, dus je zou een paar rotte overrijpe vruchten kunnen neerleggen en de rupsen daarop zetten in de hoop dat ze zich daaraan te goed doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
daar kan ik wat mee, bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Harige wespen? Harige rupsen bedoel je. Maar ik denk dat je gelijk hebt hierin. Koekoeken uitzetten dan maar!