Waarom moet ik rozentakken met 7 blaadjes snoeien?

Mij is geleerd een roos altijd te snoeien boven een oog in de richting waar je hem naartoe wilt laten groeien. Ook zeggen ze dat takken waaraan 7 groene blaadjes zitten "valse" takken zijn en weg moeten. Waarom eigenlijk? Bij mij zitten er de mooiste trossen met rozen aan. Is daar ook verschil in met klim of gewone roos?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
9.6K

Het beste antwoord

Er zijn verschillende tijden van rozensnoeien.
In het najaar halveer je de rozen, niet belangrijk waar.
In het voorjaar( na half maart) snoei je die rozen ver terug en het liefst op een oog dat naar buiten staat.
In de zomer, als de eerste bloei over is, knip je de takken die hebben gebloeid, terug tot het eerste complete 5 blaadjes.
7 blaadjes hebben meestal alleen de wilde rozen ( valse takken) en die wil je niet hebben, want die groeien uit de onderstam.
Er zijn heel veel soorten rozen, dus altijd uitzonderingen.
Mogelijk heb jij zo'n uitzondering.
Gewone rozen, struikrozen of klimrozen, bijna altijd zijn de takken met 7 blaadjes de wilde takken.( onderstam)

Toegevoegd na 13 minuten:
Wilde takken hebben vrijwel altijd aanzienlijk meer doorns en lichtgroen van kleur.
Ze komen onder aan de struik vandaan, meestal net onder de grond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is het probleem dat ze uit de onderstam groeien? Ik kan ze zo weer opbinden bij de rest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij zijn ze ook wel roodachtig en met weinig doorns, maar hoe ze er ook uitzien, zolang ze prachtige rozen geven, wat is dan het probleem? Waarom moeten ze gesnoeid?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ze roodachtig zijn met weinig doorns, kan komen door een andere onderstam.
Maar zijn het dan wel wilde rozen, als ze zo mooi bloeien?
Een roos is veredeld op de wortel van een wilde roos.
Alles boven de veredeling ( oculatie) is de goede roos, dus de soort die je ooit hebt gekocht.
Alles onder de oculatie, is de wilde roos, die heeft een ander kleur, kleine bloemen, heel erg veel doorns en groeit wel 3x zo hard als de goede soort.
Zou je niets doen, dan gaat de wilde soort overheersen en raak je de goede soort kwijt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, ik begrijp het. Maar als ik dus stiekem die wilde best wel mooi vind is het geen probleem om hem te laten verwilderen. ;)