Waarom krijgen mijn tulpen geen knoppen maar wel bladeren?

Ik heb tulpen in de tuin staan, vorig jaar bloeiden ze nog uitbundig, maar nu heeft een groot deel wel bladeren, maar geen knoppen. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
30.6K

Het beste antwoord

Tulpen hebben een kalkrijke grond nodig en voldoende voeding, het is een eenjarige bol, d.w.z. dat ieder jaar na de bloei er een of meerdere bollen worden gevormd.
Dus na de bloei moet dat gebeuren, totdat de tulp geel wordt en afsterft.
Knip je te vroeg het nog groene blad af, dan maakt hij een te kleine nieuwe bol die niet zal bloeien.
Ook als de grond te zuur is geworden of. en te weinig voeding heeft, zijn de nieuwe bollen te klein, dus geen bloemen.
Behalve een of twee grote nieuwe bollen, maakt de tulp vaak ook heel veel kleine nieuwe bolletjes, die dus ook nog niet bloeien( pas het jaar er op)
Nog een mogelijkheid, de knoppen waren al uit de bol en zijn tijdens de strenge vorst bevroren.
Strooi nu wat mest tussen de tulpen en ook wat kalk, liefst zeealgenkalk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord

Andere antwoorden (4)

Als je in het najaar een volwassen tulpenbol in de grond stopt, zal ze beginnen met het vormen van wortels. Als dan de winter invalt en de temperatuur omlaag gaat, gaat de bol in rust. Die koude rustperiode zorgt ervoor dat er een aantal veranderingen plaatsvindt in het hoofdgroeipunt binnenin de bol. De cellen die daar zijn aangelegd voor het nieuwe blad en de bloem gaan zich voorbereiden op het uitgroeien. Zonder een koudeperiode gebeurt dat niet en zal de bol niet goed bloeien. De koudeperiode moet minimaal 9 weken duren met een temperatuur onder de 10 graden Celsius.

De bol zal ook alleen gaan bloeien als ze voldoende groot is. Kleine bollen hebben na de oogst van het afgelopen groeiseizoen nog geen bloemknop aangelegd. In het voorjaar groeit er dan alleen blad uit deze bollen.
Amadea
12 jaar geleden
Het is nog geen tulpentijd, hoor. Mijn bollen zijn ook uitgegroeid tot 'groen' en heel voorzichting tussen de bladeren zie ik iets zitten wat een bloem moet worden. Maar dat gaat nog wel een paar weken duren. Mei/juni is de tulpentijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Botanische soorten bloeien al in maart, vroege tulpen in april, late in mei.
Sommige tulpen bloeien jaar na jaar, andere soorten blijven eigenlijk alleen maar bloeien als je ze na het afsterven van het loof opgraaft, koel en droog bewaart, en in oktober weer plant.
Wat ook aan de hand kan zijn: een tulpenbol splitst zich aan het einde van het seizoen vaak in kleine bolletjes. Dan heb je méér tulpen, maar die bloeien vaak pas na een jaar of vijf. Misschien kijk je nu aan tegen 'nieuwe' tulpen, en dan klopt het dat ze geen bloemknoppen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt tulpen grofweg verdelen in twee types, de 'blijvers' vaak ook botanische tulpen genoemd die elk jaar opnieuw weer bloeien en de 'wijkers', die bloeien het eerste jaar nadat ze gezet zijn mooi en daarna zelden of niet meer.
Tulpen komen van oorsprong uit een gebied met heel hete zomers, om een bloei in het volgende jaar te garanderen hebben ze warmte nodig tijdens de zomers en een koude periode in de winter.
Onze omzers zijn zelden of nooit warm genoeg, je kunt de bloeikans vergroten door de tulpen op de warmste plek in je tuin te planten, of in een pot die je naar die warme plek verplaatst tijdens de zomer.
Je kunt ook nadat het loof verdroogt is de bollen uitgraven en op een warme plek laten rusten. Vervolgens in de herfst weer planten.